Vak: Marktonderzoek credits: 5
- Vakcode
- CELB22MOZ
- Naam
- Marktonderzoek
- Studiejaar
- 2023-2024
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- R.H. Peeks
- Werkvormen
-
- Practicum / Training
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Marktonderzoek theorie - Computer, organisatie ToetsCentrum
Leeruitkomsten
Opleidingscompetenties:
Na dit studieonderdeel kun je:
- KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
- WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
- BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
- REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
- Creativiteit
- Samenwerken
- Initiatief
- Doorzettingsvermogen
- Aanpassingsvermogen
- Communicatief
- Verantwoordelijkheidsbesef
- Commercieel bewustzijn
- Leiderschap
- Nieuwsgierigheid
- Kritisch denken
Na dit studieonderdeel kun je:
- een onderzoek ten behoeve van de marketingfunctie zelf opzetten, uitvoeren en interpreteren;
- de uitkomsten vertalen naar concrete aanbevelingen voor de marketingfunctie;
- alle aspecten van het marktonderzoekproces beschrijven en toepassen;
- bepalen welke onderzoekstechnieken wanneer het beste (en hoe) gebruikt kunnen worden;
- de juiste statistische toets bij een bepaalde onderzoeksvraag selecteren en de toetsingsprocedure uitvoeren;
- gegevens invoeren in SPSS en de resultaten verwerken in tabellen en grafieken en interpreteren.
Inhoud
Niveau:
Verdiepend
Verdiepend
Inhoud:
Marktonderzoek bestaat uit 1) kwantitatief marktonderzoek en 2) kwalitatief marktonderzoek. Voor ieder soort marktonderzoek wordt besproken het opzetten van het onderzoek, de operatie van de gegevensverzameling en vervolgens de analyse daarvan en de rapportage erover. Analyse-instrumenten zijn hierbij SPSS en Matrixmethode.
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op de blackboard site van CE-du of de blackboard course.
Marktonderzoek bestaat uit 1) kwantitatief marktonderzoek en 2) kwalitatief marktonderzoek. Voor ieder soort marktonderzoek wordt besproken het opzetten van het onderzoek, de operatie van de gegevensverzameling en vervolgens de analyse daarvan en de rapportage erover. Analyse-instrumenten zijn hierbij SPSS en Matrixmethode.
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op de blackboard site van CE-du of de blackboard course.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Business, Marketing en Finance