Vak: Onderzoek credits: 2

Vakcode
CELP20ONZ
Naam
Onderzoek
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
2
Taal
Nederlands
Coördinator
R.H. Peeks
Werkvormen
  • Individueel
Toetsen
  • Onderzoek - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21th-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:
Dit onderdeel heeft de volgende leeruitkomsten:
  1. De student kan duiden wat deskresearch is en het belang van deskresearch aangeven;
  2. De student kan een opdracht vertalen naar geschikte vraagpunten voor deskresearch en daarbij invulling geven aan een centraal vraagstuk.
  3. De student kent de beschikbare deskresearchtechnieken en de voor- en nadelen daarvan om te kunnen beoordelen welke technieken voor verschillende vraagstukken geschikt zijn.
  4. De student weet hoe je de operatie van een deskresearch kan opzetten.
  5. De student weet hoe uitkomsten van een deskresearch op een juiste wijze verwerkt kunnen worden in een rapportage.

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
Marktonderzoek wordt gedaan om informatie op te leveren waarmee gefundeerde beslissingen kunnen worden genomen met betrekking tot marketingvraagstukken. Er zijn twee soorten van marktonderzoek, deskresearch en fieldresearch.
Dit onderdeel gaat over het doen van deskresearch, dat is het zoeken naar bestaande informatie. In dit onderdeel leer je  dit soort informatie zoeken, kritisch beoordelen en weergeven.  Hierbij wordt een stappenplan doorlopen bestaande uit 6 stappen, de zogenaamde Big 6.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op de blackboard site van CE-du of de blackboard course.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance