Vak: Stage credits: 30

Vakcode
CEMB19STG
Naam
Stage
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
30
Taal
Nederlands
Coördinator
W.A.C. van Winden
Werkvormen
  • Stage, werk
Toetsen
  • Stage - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:

Student kan:
  • gebruikmakend van marketingtheorieën en -modellen de interne omgeving beschrijven;
  • zijn dagelijkse werkzaamheden beschrijven en deze verbinden aan de beroepscompetenties;( de skills);
  • op vooraf vastgestelde momenten rapporteren over zijn werkzaamheden, de voortgang van zijn opdrachten en zijn persoonlijke ontwikkeling;
  • een 360 gradenfeedback uitvoeren en kritisch reflecteren op zijn eigen gedrag, handelen en ontwikkelpunten;
  • in een eindgesprek zijn belangrijkste resultaten uit praktijkervaring en betekenisvolle ervaringen benoemen

Inhoud

Niveau:
Verdiepend

Inhoud:
Om het getuigschrift CE te kunnen verkrijgen dient men te voldoen aan de eis tot praktijkoriëntatie, ofwel de stage. De eis tot praktijkoriëntatie houdt in dat studenten werkzaam moeten zijn (geweest) in het werkveld van de opleiding die gevolgd wordt; de zogeheten meeloopstage in de voltijdopleiding CE. In het geval van deeltijdstudenten ziet deze praktijkoriëntatie er meestal anders uit. Studenten zijn meestal ouder en hebben vaak al werkervaring opgebouwd in het commerciële werkveld. Daarnaast is praktijkoriëntatie in het deeltijdonderwijs zelf geïntegreerd doordat in de modules van de deeltijdopleiding CE steeds een praktijkopdracht centraal staat.
In de deeltijdopleiding CE kan een student daarom werkervaring inzetten ter waarde van 60 EC’s; op de onderdelen stage (30 EC’s), als zijnde praktijkoriëntatie en minor (30 EC’s), als zijnde verbreding of verdieping van kennis. De student legt hiervoor een portfolio relevante werkervaring aan waarmee hij in een assessmentgesprek dient aan te tonen dat hij beschikt over voldoende relevante werkervaring om vrijstelling te krijgen van de stage en de minor.

Studiemateriaal:
Handleiding portfolio relevante werkervaring, welke jaarlijks wordt geactualiseerd. 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance