Vak: Leerlijn Marketing 10 credits: 5

Vakcode
CEVB22JCAMKT10
Naam
Leerlijn Marketing 10
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
K.H. Rozema
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Leerlijn Marketing 10 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21th-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:

Kan een marketinganalyse uitvoeren
 
weet op basis van de analyse en de organisatie keuzes hoe strategisch kader definitief gemaakt kan worden 
 
kan op basis van het drieluik van Johnson en Scholes organisatie keuzes maken en onderbouwen

kan Op basis van gebruik van het Dakmad model de marketing keuzes maken, onderbouwen en uitwerken op strategisch, tactisch en operationeel niveau

Inhoud

Niveau:
Strategisch

Inhoud:
In deze periode borduur je verder op periode 1 van jaar 3 waar je een strategisch kader en de interne en externe analyse hebt gedaan. Met de resultaten en conclusies van de analyses ga je een SWOT analyse doen (Marketing analyse) en vervolgens vertaal je de uitgangssituatie door naar advies op organisatorisch niveau en werk je de marktingkeuzes uit aan de hand van het DAKMAD model. Het marketingplan voor jaar 3 is een mooie opmaat voor het afstuderen. Je hebt dan al een keer vanuit een breed perspectief een marketingvraagstuk vertaalt naar onderzoek en advies.
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/JCA of de blackboard course.
Bij de Cruyff Academy werken we met online programma BUKU, een soort Spotify voor leerboeken. Al onze voorgeschreven literatuur is hierin ondergebracht
 

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance