Vak: Leerlijn Marketing 12 credits: 5

Vakcode
CEVB22JCAMKT12
Naam
Leerlijn Marketing 12
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
K.H. Rozema
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Leerlijn Marketing 11 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21th-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:
De student kan marketing events bedenken
De student kan deze marketing events verantwoorden door keuzes te onderbouwen
De student is in staat op basis van Input, throughput, output events uit te werken
De student is in staat om deze events kort en krachtig te presenteren aan de general manager

Inhoud

Niveau:
Strategisch

Inhoud:
In dit vak ga je aan de slag met het bedenken van marketing events om het bedrijf (fictief bedrijf: De case die je ook bij onderzoek gebruikt) weer toekomst te geven. Marketing event bedenken is enerzijds een creatief proces en anderzijds moeten de keuzes wel onderbouwd worden met feitelijke informatie uit betrouwbare bronnen. Het uitwerken van deze marketingevents vormt een belangrijk onderdeel waarbij we kijken naar wat gaan we doen (throughput), waar moet dat toe leiden (output) en wat gaat het kosten. De ROI bepalen dus. Dit wordt uiteindelijk besproken met de general manger van het bedrijf. Dus je moet de events kunnen presenteren en en als een hbo-marketeer het gesprek aan kunnen gaan met een general manager.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/JCA of de blackboard course.
Bij de Cruyff Academy werken we met online programma BUKU, een soort Spotify voor leerboeken. Al onze voorgeschreven literatuur is hierin ondergebracht
 

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance