Vak: Leerlijn Onderzoek 11 credits: 5

Vakcode
CEVB22JCAONZ11
Naam
Leerlijn Onderzoek 11
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
K.H. Rozema
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Leerlijn Onderzoek 11 - Schriftelijk, eigen organisatie

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21th-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:
Kan uitleggen wat strategische sales is en een B2B omgeving
Kan aangeven wat het verschil is tussen sales als een geisoleerde afdeling en sales als een strategisch proces
Heeft inzicht in de organisatorische implicatie van invoeren van Key Accountmanagement
Heeft inzicht in de rol van marketing en sales bij Key Accountmanagement
Kan vanuit theoretisch perspectief kijken naar de praktijk en daar de verschillen en overeenkomsten signaleren
 

Inhoud

Niveau:
Strategisch

Inhoud:
Bij sales in jaar drie kijken we naar Strategische sales. Via literatuur onderzoek, worden begrippen als Strategische Sales, Key Account Management, De rol van de Accountmanager de rol van waardeproces en co-creatie uitgediept en verwerkt in een theoretisch kader wat de basis is voor het maken van vragen voor het interview, die worden afgenomen bij een bedrijf. Zo worden theorie en praktijk met elkaar vergeken.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/JCA of de blackboard course.
Bij de Cruyff Academy werken we met online programma BUKU, een soort Spotify voor leerboeken. Al onze voorgeschreven literatuur is hierin ondergebracht
 

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance