Vak: Leerlijn Onderzoek 9 credits: 5

Vakcode
CEVB22JCAONZ9
Naam
Leerlijn Onderzoek 9
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
K.H. Rozema
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Leerlijn Onderzoek 9 - Schriftelijk, eigen organisatie

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21th-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:
  1. De student kent de onderdelen van het 6W model van Ferrell;
  2. De student kan het 6W model van Ferrell gebruiken bij de behoeftebepaling van potentiële klanten;
  3. De student kan door middel van kwantitatief onderzoek inzicht krijgen in de (potentiële) klanten van een organisatie.
  4. De student kan door middel van kwantitatieve statistische analyses conclusies trekken over gegevens uit een bestand;

Inhoud

Niveau:
Strategisch

Inhoud:

In dit blok ga je met dit vak aan de slag met onderzoek. Onderzoek ten behoeve van marketing beslissingen zorgen ervoor dat marketingbeslissingen vaak effectiever en/of efficiënter zijn. Bij dit onderdeel wordt door middel van het 6W model van Ferrell een methode aangeleerd waarmee (de wensen van) de klant goed in kaart kan worden gebracht. Het kennen van de wensen van de klant is een van de belangrijkste uitgangspunten van de marketeer. Dit laatste wordt ook op een kwantitatieve manier benaderd. Deze kwantitatieve methodes staan centraal in een groot deel van het blok


Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/JCA of de blackboard course.

Bij de Cruyff Academy werken we met online programma BUKU, een soort Spotify voor leerboeken. Al onze voorgeschreven literatuur is hierin ondergebracht



 

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance