Vak: Leerlijn Persoonlijke groei 10 credits: 5

Vakcode
CEVB22JCAPSG10
Naam
Leerlijn Persoonlijke groei 10
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
K.H. Rozema
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Leerlijn Persoonlijke groei 10 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21th-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:
Kan aan de hand van configuraties van Mintzberg de organisatie typeren
Kan aan de hand van de resultaten van de ingevulde OCAI vragenlijst de huidige en gewenste organisatiecultuur typeren en beschrijven
Kan aan de hand van de  resultaten van de ingevulde vragenlijst over veranderkleuren de dominante veranderkleur van een organisatie beschrijven
Kan aan de hand van de  resultaten van de ingevulde Dynamo vragenlijst de veranderbereidheid in termen van moeten, willen en kunnen veranderen beschrijven
Kan met verzamelde informatie de verbanden leggen tussen de resultaten van analyse en hiermee een breed en rijk beeld geven van de organisatie
 

Inhoud

Niveau:
Strategisch

Inhoud:
In deze periode steken we thermometer in het bedrijf waar je ook je marketingplan voor schrijft. Dit doen we aan de hand van een aantal instrumenten. Hierbij willen we het bedrijf en de perspectieven die ze hebben op organiseren en veranderen duiden. Dus je leert nu om de perspectieven (waarmee je hebt kennisgemnaakt in periode 1) tegen de praktijk aan te houden en duiding te geven aan de praktijk vanuit een theoretisch perspectief. 
We gaan o.a. de Structuur (mintzberg)cultuur (OCAI-QUINN) van een bedrijf in beeld brengen, karkatereigenschappen (kleurentest) van mensen in de organisatie in beeld brengen en kijken naar de vragen (Dynamo vragenlijst):
Kan het bedrijf veranderen?
Wil het bedrijf veranderen?
Moet het bedrijf veranderen?
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/JCA of de blackboard course.
Bij de Cruyff Academy werken we met online programma BUKU, een soort Spotify voor leerboeken. Al onze voorgeschreven literatuur is hierin ondergebracht
 

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance