Vak: Leerlijn Persoonlijke groei 9 credits: 5

Vakcode
CEVB22JCAPSG9
Naam
Leerlijn Persoonlijke groei 9
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
K.H. Rozema
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Leerlijn Persoonlijke groei 9 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21th-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:
1. Kan verschillende perspectieven op organiseren benoemen 
2. Is in staat om organisatietheorie te koppelen aan organisatieaudit door middel van het 7-S model van Mckinsey.
3. Kan organisaties typeren aan de hand van perspectieven op organiseren
4. Kan vier organisatie culturen (QUINN) benoemen aan de hand van kenmerken 

Inhoud

Niveau:
Strategisch

Inhoud:
Bij persoonlijke groei gaan we in jaar drie als hoofdvak kijken naar veranderkunde. Wat komt daarbij kijken voor jou en je omgeving. In de eerste periode van jaar drie maak je kennis met verschillende perspectieven op veranderen en organiseren. Op basis van een perspectief van uitersten (gepland veranderen versus spontaan veranderen) leer je perspectieven op veranderen te duiden en te interpreteren. Je kijkt vanuit dit perspectief naar de wereld van veranderen, of te wel je zet die bril op. Waarbij het doel is om inzicht te krijgen in verschillende perspectieven van veranderen en organiseren. Hierbij krijg je een heel aantal artikelen en opdrachten aangereikt om hier meer kennis van op te doen. 
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/JCA of de blackboard course.
Bij de Cruyff Academy werken we met online programma BUKU, een soort Spotify voor leerboeken. Al onze voorgeschreven literatuur is hierin ondergebracht
 

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance