Vak: Domein Marketing 11 credits: 5

Vakcode
CEVB23DIMMKT11
Naam
Domein Marketing 11
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
C.E. van Selling
Werkvormen
  • Opdracht
  • Werkcollege
Toetsen
  • Data science 11 / Database marketing - Overige toetsing
  • Data science 11 / Datavisualisatie - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:

Databasemarketing:
  • Studenten kunnen begrijpen hoe databasemarketing kan worden gebruikt om inzicht te krijgen in het gedrag van klanten en prospects.
  • Studenten kunnen bepalen welke databasetechnieken en -instrumenten geschikt zijn voor specifieke marketinguitdagingen en -doelen.
  • Studenten kunnen effectief communiceren over databasemarketing en inzichten delen met belanghebbenden binnen de organisatie.
  • Studenten kunnen de belangrijkste stappen in het databasemarketingproces beschrijven en de rol van elk van deze stappen in de ontwikkeling van een succesvolle marketingcampagne uitleggen.
  • Studenten kunnen marketingdata analyseren en interpreteren om conclusies te trekken over het gedrag van klanten en prospects en om aanbevelingen te doen voor toekomstige marketinginspanningen.
Datavisualisatie:
  • Studenten kunnen data op een effectieve manier verzamelen, opschonen en importeren in Power BI om relevante inzichten te verkrijgen.
  • Studenten kunnen de juiste grafiektypen selecteren en aanpassen om hun gegevens op een duidelijke en overtuigende manier te visualiseren.
  • Studenten kunnen Power BI gebruiken om interactieve en dynamische dashboards te ontwikkelen, waarbij gebruik wordt gemaakt van verschillende interactiemogelijkheden.
  • Studenten kunnen kritisch nadenken over de interpretatie van data en de betekenis van de gegevens die zij visualiseren, en kunnen deze inzichten effectief communiceren aan anderen door middel van Power BI-visualisaties.

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud
Databasemarketing richt op het gebruik van big data en marketing intelligence om effectieve marketingstrategieën te ontwikkelen en uit te voeren. Tijdens dit vak leren studenten de theorie en praktische toepassingen van databasemarketing kennen, evenals de vaardigheden die nodig zijn om gegevens te verzamelen, analyseren en interpreteren. Hierbij maken zij gebruik van tools als SQL en PowerBI om gegevens te visualiseren en te rapporteren. Door middel van het werken met een database zullen studenten in staat zijn om klantprofielen te analyseren en marketingadviezen te ontwikkelen die aansluiten bij de behoeften en voorkeuren van specifieke doelgroepen. De onderdelen (Databasemarketing en Datavisualisatie) bieden studenten inzicht in de manier waarop data kan worden gebruikt om betere marketingbeslissingen te nemen en bedrijfsresultaten te verbeteren.
 
Studiemateriaal:
Software SQL en PowerBI (geen kosten)
Collegesheets op BlackBoard

Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/CE of de blackboard course.
 

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance