Vak: Domein Marketing 11 credits: 5

Vakcode
CEVB23MSMMKT11
Naam
Domein Marketing 11
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
J. Hummel
Werkvormen
  • Opdracht
  • Werkcollege
Toetsen
  • Sales 11 / Key-account; salesgesprekken - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:
De student kan:
  1. Kan een consultatief gesprek met (potentiële) klanten voeren
  2. Kan o.b.v. behoeften een goede offerte maken en presenteren voor de klant
  3. Is in staat verschillende rollen en belangen van de DMU te onderscheiden en de belangen bij elkaar te brengen
  4. Weet een duurzame relatie met de klant op te bouwen en te onderhouden
  5. Weet professioneel om te gaan met vragen, tegenwerpingen en feedback van de klant in een verkoopgesprek.
  6. Kan een opdracht of een contract met de klant afstemmen en afsluiten.

 

Inhoud

Niveau:
Verdiepend

Inhoud
In dit blok spelen we een Salesbattle. De salesbattle bestaat uit drie gespreksronden met verschillende leden van de DMU (decision Making Unit) van een potentiële klant. Aan de hand van het formulier ‘De fasen van een Salesgesprek’ ga je gesprekken voeren. Hiermee heb je al gewerkt in jaar 1 en jaar 2. Maar nu gaan we de fases verder uitdiepen en is het belangrijk dat je de rollen van de leden van de DMU in kaart kunt brengen en nog belangrijker dat je belangen van deze leden bij elkaar kunt krijgen, waardoor de DMU voor jou kiest. Het tweetal die dat het beste doet wint de salesbattle en verdient daarmee een 10 voor het vak
 
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/CE of de blackboard course.
 

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance