Vak: Domein Onderzoek 5 credits: 5

Vakcode
CEVB23ONZ5
Naam
Domein Onderzoek 5
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
T.J. Fischer
Werkvormen
  • Opdracht
Toetsen
  • Engels 5 / marketing proposal - Overige toetsing
  • Onderzoek 5 / Statistiek, SPSS - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:
Statistiek/ SPSS
De student kan:
  • het juiste meetniveau (nominaal, ordinaal of metrisch) van een variabele bepalen aan de hand van een omschrijving van deze variabele.
  • de standaarddeviatie en het betrouwbaarheidsinterval voor een gemiddelde berekenen m.b.v. van een rekenmachine.
  • kansen berekenen.
  • de juiste statistische toets bij een onderzoeksvraag selecteren en deze uitvoeren volgens het principe van hypothesetoetsing.
  • gegevens invoeren in SPSS en deze bewerken.
  • analyses doen met SPSS.
Engels:
Deze leeruitkomst stelt de student in staat om met vertrouwen te communiceren in het Engels binnen de context van commerciële economie, zowel mondeling als schriftelijk, en draagt bij aan de ontwikkeling van hun professionele en interculturele vaardigheden.

 

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud
Statistiek/ SPSS:
Bedrijven en instellingen voeren steeds meer onderzoek uit om maar zo min mogelijk aan het toeval over te laten. Onderzoek is niet meer weg te denken bij het funderen van marketingbeslissingen. Als je een onderzoek doet moet je in staat zijn de verkregen gegevens uit je steekproef overzichtelijk weer te geven, door middel van bijvoorbeeld het berekenen van centrummaten en het maken van tabellen. Verder moet je uitspraken over eigenschappen van een populatie kunnen doen op grond van wat je in je steekproef uit die populatie gevonden hebt. Bij dit alles zal je steeds gebruik moeten maken van het statistische computerprogramma SPSS.
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/CE of de blackboard course.