Vak: Leerlijn Marketing 3 credits: 5

Vakcode
CEVP20JCAMKT3
Naam
Leerlijn Marketing 3
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
K.H. Rozema
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Leerlijn Marketing 3 - Schriftelijk, eigen organisatie

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21th-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:
Met de juiste maatstaven de effectiviteit van het (sport) marketingbeleid beoordelen
De diverse dimensies van een product analyseren vanuit een sportmarketingoptiek
Het ontwikkelingsproces van nieuwe producten begrijpen
De factoren die van invloed zijn op prijsbepaling toepassen
De factoren die de kanaalkeuze beïnvloeden bepalen
De distributiekengetallen uitrekenen en interpreteren
Het marketingplanningsproces kunnen beschrijven
 

Inhoud

Niveau:
Operationeel

Inhoud:
Bij Sportmarketing 3 richten we ons op het invullen van de marketingmix. De 4 P's worden beschreven en deze worden uitgediept. Daarnaast krijgt de student inzicht in het marketing planningsproces.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/JCA of de blackboard course.
De Cruyff Academy maakt gebruik van online programma BUKU, dit is een soort Spotify voor leerboeken. Al onze voorgeschreven literatuur staat hierin.

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance