Vak: Domein Onderzoek 2 credits: 5

Vakcode
CEVP21ONZ2
Naam
Domein Onderzoek 2
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
T.J. Fischer
Werkvormen
  • Opdracht
Toetsen
  • BCN 2 / argumenteren - Overige toetsing
  • Onderzoek 2 / fieldresearch - Computer, organisatie ToetsCentrum
  • Project / interne omgeving - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:

Fieldresearch:
Onderzoeksmethode kunnen omschrijven in termen van soort onderzoek (beschrijvend, explorerend en toetsend), desk- en fieldresearch, kwantitatief en kwalitatief onderzoek.
  1. Kennis en begrip van betrouwbaarheid en validiteit.
  2. Kunnen verantwoorden wanneer deskresearch, enquêtes, groepsdiscussie, diepte-interviews, observaties en casestudy worden toegepast en daarbij de voor en nadelen benoemen.
  3. Kunnen opstellen van variabelen en deze kunnen operationaliseren naar meetinstrumenten.
  4. Verantwoorden van het opzetten en uitvoeren van een interview.
  5. Interviews kunnen transcriberen en verwerken tot zinvolle informatie.
Argumenteren:
Door het behalen van deze leeruitkomst is de student in staat om op een effectieve en overtuigende manier te argumenteren binnen de context van commerciële economie. De student kan standpunten onderbouwen, tegenargumenten weerleggen en constructieve bijdragen leveren aan discussies en besluitvormingsprocessen. Deze vaardigheden stellen de student in staat om effectief te communiceren, anderen te beïnvloeden en succesvol te zijn in professionele omgevingen waar overtuigingskracht en argumentatievaardigheden van belang zijn.

Project:
Door het behalen van deze leeruitkomst is de student in staat om de interne omgeving van een marketingorganisatie te analyseren, beoordelen en optimaliseren. De student kan relevante informatie verzamelen, kritisch denken toepassen en strategische aanbevelingen formuleren om de marketingactiviteiten en prestaties van de organisatie te verbeteren. Deze vaardigheden stellen de student in staat om waardevolle bijdragen te leveren aan organisaties op het gebied van marketingmanagement en het realiseren van bedrijfsdoelstellingen.


 



 

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud
Bedrijven en instellingen voeren steeds meer onderzoek uit om maar zo min mogelijk aan het toeval over te laten. Onderzoek is niet meer weg te denken bij het funderen van marketingbeslissingen. Fieldresearch voer je uit als er geen bestaande gegevens beschikbaar zijn om je onderzoeksvragen te kunnen beantwoorden.
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/CE of de blackboard course