Vak: Domein Marketing 4 credits: 5

Vakcode
CEVP22MCMMKT4
Naam
Domein Marketing 4
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
J.K. Hoekstra
Werkvormen
  • Opdracht
Toetsen
  • Marketingcommunicatie / opdracht - Overige toetsing
  • Project - de beurs - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Kritisch denken

Leeruitkomsten:

Beurs

  • De student kan door middel van het BMC-model een basismarketingplan voor een organisatie maken op basis van onderzochte marktkansen
  • De student kan actiematige doelstellingen formuleren en een verband leggen met de benodigde marketingcommunicatie-,  verkoopactiviteiten en/of digitale marketing
  • De student is in staat (verkoop)kansen te zien, te benutten en uit te werken in concrete (verkoop)activiteiten
  • De student kan de benodigde activiteiten planmatig uitvoeren volgens de PDCA-cyclus
  • De student is in staat om samen te werken en te reflecteren op zijn eigen handelen

Marketingcommunicatie

  • de student kent de (samenhang tussen) onderdelen van marketingcommunicatieplanning en begrijpt de functie ervan ten opzichte van organisatie- en marketingdoelstellingen
  • de student begrijpt de relatie tussen merkidentiteit, positionering  en
  • de student is in staat een eenvoudig campagneplan te ontwikkelen en kan de gemaakte keuzes onderbouwen
  • de student is in staat de positionering en communicatiedoelstellingen te vertalen in consistente en effectieve creatieve communicatiemiddelen en content

 

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud
"Klantcontact in de praktijk" is het thema van project  blok 4. Je richt een organisatie op om een product of dienst te verkopen voor de consumentenmarkt. Het project eindigt in week 7 met een zinderende afsluiting in het Atrium. Hier kan je op een beurs laten zien of je de beste en opvallendste stand hebt gebouwd, over een aantrekkelijk aanbod beschikt voor de bezoekers en effectieve promotieactiviteiten hebt uitgevoerd om bezoekers te trekken.

In jaar 1 heb je ook gekozen voor een major. Als MCM-student maak je in blok 4 een start met de major Marketingcommunicatie. Een major waarin je toewerkt naar bijvoorbeeld een rol als (online) communicatiemedewerker, content marketeer of ‘brand manager’. In de eerste blokken heb je al een beetje kennisgemaakt met marketingcommunicatie, ofwel de p van promotie, als onderdeel van de marketingmix. Nu ga je meer de diepte in. Je leert over de opbouw van een communicatieplan en over de rol van merkstrategie voor je communicatie. Je maakt kennis met belangrijke begrippen in de marketingcommunicatietheorie. Daarnaast ga je natuurlijk ook praktisch aan de slag. Je voert daarvoor een opdracht uit die gekoppeld is aan het project ‘Beurs’.

Voor de MCM-opdracht werk je in de rol van ‘communicatiemedewerker’ toe naar een geslaagde beurs. Met de opgedane kennis ontwikkel je een campagneplan en alle benodigde communicatiemiddelen. Daarnaast maak je voor het beursproject een videocommercial.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/CE of de blackboard course
 
 

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance