Vak: Project: Transmedia Storytelling credits: 5

Vakcode
CMVB21TMS
Naam
Project: Transmedia Storytelling
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
H.M. Leupen
Werkvormen
  • Projectonderwijs
Toetsen
  • Project: Transmedia Storytelling - Overige toetsing

Leeruitkomsten

  • A) Je definieert de probleemcontext door onderzoek te doen naar het probleem van de opdrachtgever, de probleemstelling, de doelgroep en de context van het probleem. Je doet deskresearch, literatuuronderzoek naar het probleemdomein en relevante CMD­ kennis, en betrekt stakeholders. Je formuleert op grond hiervan ontwerpvoorwaarden die de ""wensen" van de opdrachtgever, de doelgroep, de context en de literatuur beschrijven.
  • B) Je genereert ideeën/concepten door het toepassen vanverschillende creatieve methoden. De concepten weeg je af tegen de ontwerp­voorwaarden en maakt op grond hiervan een afgewogen keuze.
  • C) Je past verschillende methoden en technieken toe voor het realiseren van het prototype. Je laat dat zien aan de hand van visualisaties: schetsen, LO­FI, flow charts etc. t/m een werkend HI­FI prototype gerealiseerd in een prototyping tool.
  • D) Je evalueert tijdens het ontwerpproces of het product/dienst het beoogde doel kan bereiken. Je maakt hierbij gebruik van verschillende evaluatiemethoden en betrekt verschillende stakeholders. 
  • E) Je verbetert je ontwerp op basis van de uitkomsten van verschillende evaluaties (“rapid” en “rigourous”) in een aanpassing (iteratie) van je product/dienst. Daarbij onderbouw je waarom je voor de gebruikte methoden hebt gekozen en waarom je inzichten betrouwbaar en valide waren. 

Bovenstaande leeruitkomsten worden aangetoond aan de hand van een demonstratie en een persoonlijk portfolio waarin de bewijzen van de leeruitkomsten zijn opgenomen en beschreven.

Inhoud

De Doing Line, het project in het tweede jaar is op eenzelfde manier gestructureerd als in het eerst jaar, maar nu werk je met echte opdrachtgever en is de opdracht complexer. Je werkt met je projectgroep dus voor een externe opdrachtgever, met het doel een oplossing te bedenken voor de vraag van deze opdrachtgever. Jullie leveren voor de opdrachtgever een transmediaal concept (HI­FI) op voor een mediacampagne. In de campagne maak je gebruik van verschillende media die, met elkaar, de boodschap van de opdrachtgever zo duidelijk en zo efficiënt als mogelijk is, overbrengt. De keuze voor de verschillende media (­kanalen) en de inhoud daarvan stem je daarom af op de doelgroep, de context en de opdrachtgever. Daarnaast zorg je ervoor dat de campagne opgezet is als een “transmedia” campagne. In normale mensentaal kun je stellen dat er binnen een transmedia campagne een verhaal wordt verteld van het begin tot het eind door middel van verschillende media. Deze formule was al te zien bij een TV programma’s als “Wie is de mol”, waar delen van het verhaal waren terug te vinden op de TV, de radio, de website en Social media.

Als student werk je in groepsverband, gedurende acht weken aan de ontwikkeling van jullie transmediale concept, met behulp van de designcycle. In week 8 presenteren jullie aan de opdrachtgever jullie uiteindelijke transmediale concept. Jullie creëren gezamenlijk het concept, waarbij je als student uiteindelijk eindverantwoordelijk bent voor je eigen bijdrage aan het totale eindproduct. Concreet betekent dit dat je wel met meerdere mensen aan één artefact mag werken maar als student jouw individuele bijdrage aantoont in het persoonlijke ontwikkelportfolio aan de hand van bewijsstukken die je verzamelt en oplevert tijdens het doorlopen van de designcyclus.

OPDRACHT
Je werkt aan een externe opdracht met een externe opdrachtgever, bij voorkeur met een interculturele component of context. Het eindproduct van al deze activiteiten is een HI­FI prototype van een transmedia campagne, waarin een combinatie is gebruikt van verschillende mediakanalen. De verschillende media en de kanalen zijn afgestemd op de doelgroep op inhoud (“content”) en in vormgeving en is in overeenstemming met de opdracht en de wensen van de opdrachtgever. Je presenteert de campagne aan de opdrachtgever en verantwoordt de ontwikkeling daarvan in een individueel portfolio waarin je via bewijzen aantoont wat jouw bijdrage is geweest binnen het project.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT