Vak: Branding & Merkstrategie credits: 5

Vakcode
CMVB22KEUBM
Naam
Branding & Merkstrategie
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
A.H.A. Greijdanus
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Opdracht
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Branding & Merkstrategie - Overige toetsing

Leeruitkomsten

(B) Je conceptualiseert en visualiseert een merk met diverse digitale (interactieve) media uitingen en touchpoints op basis van merkwaarden en merkstrategie.

(C) Je gebruikt passende ontwerptools en prototypingtools bij het maken van de diverse media uitingen en brand touchpoints.

(F) Je presenteert het ontwikkelde merk op overtuigende en visueel aantrekkelijke wijze, je communiceert helder en onderbouwt je presentatie vanuit het theoretisch kader.

(A) Je betrekt de voor het merk relevante doelgroep en stakeholders bij de ontwikkeling van het merk en gebruikt deze inzichten in je ontwerpproces.

(I) Je gebruikt inzichten uit de markt en maatschappij bij de ontwikkeling van jouw merk. Je gebruikt nieuwe technologische mogelijkheden en kanalen in de concretisering van de media uitingen en touchpoints.
 

Inhoud

In het keuzevak Branding & Brandstrategy leer je hoe merken voor bedrijven, producten en diensten worden ontwikkeld en wat hier allemaal bij komt kijken. Denk aan merken als Apple en Coca­ Cola of Nederlandse helden zoals VanMoof, Coolblue). Hierbij wordt niet alleen aandacht besteed aan vorm en kleur, maar ook aan identiteit, strategie en psychologie. Je leert over merkontwikkeling, merkbeleving en merkloyaliteit. Je gaat aan de slag met vormgeving, communicatie en bedenkt strategische keuzes die bijdragen aan het creëren van merkmeerwaarde. De theoretische kennis pas je toe in praktische workshops. Je leert je hoe je ontwerpkeuzes consistent laat aansluiten op eerder merkwaarden, strategische doelstellingen en visie.

OPDRACHT
De eindopdracht is exploratief van aard. Je ontwikkelt een merk voor een object, ding, abstractie of concept dat normaal gesproken niet wordt gebrand (denk aan alpenlucht, een baksteen, vrije tijd, de zee of wat je ook maar kunt bedenken). De eindopdracht wordt individueel getoetst en bestaat uit een presentatie en een brandbook.

1. Presentatie
Jouw merk en de visuele identiteit hiervan wordt ondersteund vanuit het theoretisch kader, zowel in woord en beeld. Het merk bestaat uit diverse multimediale touchpoints (verpakking, poster, website, app etc) en uitingen voor mediakanalen (banner, social media post, YouTube reclame, meme, etc). Je presenteert je merk, strategische positionering, merkwaarden en de touchpoints en uitingen.

2. Brandbook
Je legt richtlijnen voor het gebruik van jouw merk vast in een brandbook (statische pdf of interactieve oplossing). Jouw brandbook bestaat in ieder geval uit de volgende onderdelen: De visuele merkelementen (logo, typografie, fotografie, kleurgebruik etc), tone of voice, gebruik van passende social media kanalen, guidelines voor interactieve elementen van digitale touchpoints (design systems).

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT