Vak: Project credits: 10

Vakcode
COVB22PRJ1
Naam
Project
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
10
Taal
Engels, Nederlands
Coördinator
V.H.A. Mulder
Werkvormen
  • Opdracht
  • Projectonderwijs
  • Supervisie
Toetsen
  • Ondernemend Adviseren - Overige toetsing
  • Project - Overige toetsing

Leeruitkomsten

De volgende Competenties en leeruitkomsten (LO) worden op niveau 3 getoetst (Competentie 1, LO 1 op niveau 2):

1.   Context & strategie
LO1 Maakt een analyse van de markt, de trends en ontwikkelingen in de beoogde regio, gebaseerd op de opdracht van de klant en de gevolgen die dit kan hebben om een relevante oplossing te bieden voor de klant, passend in het communicatiebeleid van de organisatie.
LO 2 Volgt recente ontwikkelingen in het nationale en internationale werkveld en in het medialandschap en gebruikt deze inzichten voor de communicatiestrategie van
de organisatie.
 
2. Doelgroep & gedrag
LO3  Maakt een analyse van de wensen en randvoorwaarden van de klant, relevante stakeholders, potentiële zakenpartners en klanten door gebruik te maken van ontwerpgerichte technieken.
LO4  Evalueert kritisch informatie en gebruikte bronnen en vertaalt dat naar een programma van eisen voor een professioneel communicatieproduct dat een afdoende oplossing biedt voor het probleem van de klant.
LO5  Ontwikkelt een innovatief concept voor een professioneel product dat past binnen de  strategische doelen en doelgroep van de klant en gebruikt hierbij relevante inzichten uit kennis en theorie, op basis van de meest geschikte en nuttige bronnen en vakliteratuur..
 
3. Concept & creatie
LO6  Vertaalt het gekozen innovatief concept in een professioneel product (of professionele producten) en verantwoordt op een overtuigende manier waarom het  beantwoordt aan de behoeften van de doelgroep en de doelstellingen van de klant.
LO7 Selecteert geschikte kanalen en (digitale) tools om passende communicatie voor de doelgroep te kiezen
LO8 Creëert relevante content en/of een prototype van een beroepsproduct en onderbouwt de manier waarop de content en/of het prototype afgestemd is/zijn op de doelstellingen van de organisatie.
 
4. Planning & organisatie
LO9  Maakt een opzet van de implementatie van de communicatiestrategie inclusief testen, verbeteringen en een planning.
 
5. Overtuiging & draagvlak
LO10 Geeft advies over de communicatie van de organisatie waarbij hij/zij rekening houdt met de doelstellingen en de communicatiestrategie van de organisatie in een complexe context.
LO11  Presenteert (mondeling en schriftelijk) de relevante resultaten van het advies op een attractieve wijze en communiceert overtuigend met de klant gedurende het proces.

6. Verbinding & begeleiding (individueel)
LO13 Laat een proactieve, ondernemende  houding zien gedurende het werken aan het project.

 

 
 
 

Inhoud

Een studententeam werkt in de rol van professionele junior communicatieadviseur voor een externe opdrachtgever. De studenten voeren onderzoek uit met het doel  een specifiek communicatieprobleem van een opdrachtgever in kaart te brengen en oplossingsrichtingen aan te dragen.
De studenten ontwikkelen eerst inzicht in het probleem en stellen een plan van aanpak (Project Initiatie Document) op en geven hierin aan:
- Probleemdefinitie
- Projectdoelstelling
- Randvoorwaarden
- Projectaanpak
- Resultaat
- Communicatieagenda

Na een oriëntatiefase voeren de studenten onderzoek uit naar de ontwerpcriteria van het beroepsproduct.
Op basis van het programma van eisen worden de ideeën geconcretiseerd. De meest kanshebbende oplossing wordt als communicatie canvas gepresenteerd aan de opdrachtgever.
De meest veelbelovende oplossing wordt verder ontwikkeld in een eerste prototype.
Dit- eventueel schetsmatige- prototype wordt voorgelegd aan verschillende experts.
Doel hiervan is vast te stellen of de oplossing overeenkomt met de ontwerpcriteria uit het programma van eisen. Op basis van een evaluatieverslag wordt het beroepsproduct bijgesteld.

Deliverables:
PID, onderzoeksrapport resulterend in programma van eisen, communicatie canvas (inclusief creatieve idee), prototype, evaluatierapport, definitieve eindversie van het beroepsproduct en reflectierapport.

Daarbij nemen  de studenten deel aan de training Ondernemend adviseren: de arbeidsmarkt vraagt om communicatieprofessionals die out-of-the-box kunnen denken en ondernemend zijn!
In de tweedaagse training Ondernemend Adviseren wordt aandacht besteed aan persoonlijke effectiviteit, de behoeften van opdrachtgevers en gesprekken die je hiermee voert. Daarbij speelt je eigen persoonlijkheid en geloofwaardigheid, onderhandelings- en adviesvaardigheden en het vermogen om te reflecteren op gedrag een belangrijke rol. De training bereidt je voor op de rol van zelfstandig communicatieprofessional bij het afstuderen en daarna.

Sleutel woorden: gespreksvaardigheden, ondernemendheid, adviesvaardigheden, creativiteit

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT