Vak: Marketingcommunicatie en Onderzoek credits: 5

Vakcode
COVP14CIB2
Naam
Marketingcommunicatie en Onderzoek
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
M.H.J. Marquart Scholtz
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • Marketingcommunicatie en Onderzoek - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

De volgende competenties worden op niveau 1 ontwikkeld:
 

Competentie 

Programmaleeruitkomst 

Vakleeruitkomsten 

1.  

Context & strategie 

1. Signaleert ontwikkelingen die relevant zijn voor de organisatie, overziet internationale en (interculturele) ontwikkelingen en vertaalt de implicaties hiervan naar het communicatiebeleid. 

- De student heeft kennis van de marketingomgeving (micro, meso en macro) en past dit toe op een case. 

2. Overziet ontwikkelingen in het vakgebied en het (internationale) medialandschap en kan deze inzichten vertalen naar de communicatiestrategie 

- De student heeft kennis van basis begrippen marketing en on-line marketingcommunicatie past dit toe op een case. 

 

- Student past elementen van content marketing toe op een case. 

2.  

Doelgroep 

& gedrag 

4. Onderzoekt de wensen en behoeften van de doelgroep en begrijpt welke contextuele (culturele) factoren van invloed zijn op het gedrag van de doelgroep. 

- De student kan een doelgroep analyse maken aan de hand van de verschillende segmentatievariabelen en kan dit vertaling in een waardepropositie. 

5. Verantwoordt communicatie-interventies op basis van kennis, theorie en inzichten uit onderzoek. 

- De student kent alle elementen van de marketingmix (prijs, plaats, product, promotie) en past dit toe op een case. 

- De student heeft kennis van relevante onderzoeken uit marketingcommunicatie-onderzoek (doelgroepanalyse, sentiment-analyse, concurrentenanalyse en pre-testing) en past dit toe op een case.  

- De student heeft kennis van relevante tools voor marketingcommunicatieonderzoek (big data, etc) en past dit toe op een case. 

Inhoud

In de hoor- en werkcolleges gaat de student nader in op de theoretische concepten die gerelateerd zijn aan marketing en online marketingcommunicatie. De theorie die behandeld wordt in de hoorcolleges heeft betrekking op de basisbeginselen van marketing en online marketingcommunicatie, de marketingomgeving, segmenteren en positioneren, marketingmix, content marketing, doelgroep-analyse, sentiment-analyse, concurrentenanalyse en tools voor marketingcommunicatie-onderzoek. In de werkcolleges gaat de student deze theorieën toepassen.


 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT