Vak: Media en Ondernemen credits: 15

Vakcode
COVP22MEO
Naam
Media en Ondernemen
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
15
Taal
Nederlands
Coördinator
R. Heuvelman
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Projectonderwijs
  • Werkcollege
Toetsen
  • Media en Ondernemen - Overige toetsing

Leeruitkomsten

 
De volgende competenties worden ontwikkeld op niveau 1:
  1. Context & strategie
1.Signaleert ontwikkelingen die relevant zijn voor de organisatie, overziet internationale en (interculturele) ontwikkelingen en vertaalt de implicaties hiervan naar het communicatiebeleid De student analyseert zelfstandig met tussentijdse feedback van medestudenten, de doelgroep, experts en de docent, de relevante ontwikkelingen in de markt
en gebruikt hierbij relevante en betrouwbare modellen en bronnen.
 
2. Doelgroep 
& gedrag 
4.  Onderzoekt de wensen en behoeften van de doelgroep en begrijpt welke contextuele (culturele) factoren van invloed zijn op het gedrag van de doelgroep.  De student analyseert zelfstandig met tussentijdse feedback van medestudenten, de doelgroep, experts en de docent, de wensen en behoeften van de doelgroep 
en gebruikt hierbij relevante en betrouwbare onderzoeksmethoden en bronnen.
5. Verantwoordt communicatie-interventies op basis van kennis, theorie en inzichten uit onderzoek. 
3. Concept & Creatie  6. Werkt een (creatief) concept uit dat aansluit bij de wensen van de (internationale) doelgroep en/of de doelstellingen van de organisatie.    De student maakt een beeldanalyse en toont hiermee het begrip aan van de theorie en creëert daarnaast met feedback van medestudenten, de doelgroep, experts en de docent,  beroepsproducten die aansluiten bij de doelgroep en de onderneming en gebruikt hierbij relevante en betrouwbare theorie en tools. 
 
8. Creëert relevante content die aansluit bij het concept en bij de doelstellingen van de organisatie. 
4. Planning & Organisatie  9. Ontwerpt planningen voor de  
implementatie van beroepsproducten  
rekening houdend met doelgroepen,  
doelstellingen en budget en organiseert de uitvoering 
De student creëert, met feedback van medestudenten, de doelgroep, experts en de docent, een realistisch en overzichtelijk financieel- en actieplan planning voor de implementatie van het beroepsproduct. Hierbij houdt de student rekening met de verschil-lende doelgroepen, meetbare doelstellingen, benodigd budget en benodigde tijd.
 
5. Overtuiging & Draagvlak  10. Adviseert vanuit de organisatie of als externe adviseur (consultant) over de communicatie van de organisatie, rekening houdend met de communicatiestrategie van de organisatie.  De student communiceert, met feedback van medestudenten, de doelgroep, experts en de docent, mondeling en  schriftelijk correct, gestructureerd, boeiend, beeldend, doelgroepgericht en overtuigend.
11. Communiceert zowel mondeling als schriftelijk correct, doelgroepgericht, zakelijk en beknopt en creëert hiermee draagvlak (commitment). 
6. Verbinding & Begeleiding   12. Organiseert interactie en samenwerking, zorgt voor (netwerk) ontmoetingen, vergroot zijn (internationale) netwerk en spreekt dit netwerk aan bij specifieke kennis- of informatiebehoefte.  De student ontplooit initiatieven en vernieuwende ideeën (ondernemersidee) en spreekt het netwerk aan bij specifieke kennis- of informatiebehoefte.
 
13.   Ziet kansen, ontplooit initiatieven en durft te experimenteren 
 

 

Inhoud

Ondernemendheid is een belangrijke competentie binnen de opleiding Communicatie en sluit aan bij de vraag van het werkveld naar ondernemende (en innovatieve) communicatieprofessionals.

In dit studieonderdeel krijgt de studenten meer eigen verantwoordelijkheid voor het ontwikkelen en aantonen van hun competenties. Het leerproces, plannen, monitoren en evalueren van de competentie ontwikkeling zijn erg belangrijk. De student gaat in dit blok aan de slag met een eigen ondernemingsidee. Het doel is om het ondernemend vermogen van de studenten te stimuleren en activeren.

Centraal in het blok staat het zelfontdekkingsproces. Hoe start ik een bedrijf? Wat moet je doen om een succesvolle ondernemer te zijn? Hoe schrijf ik een goed plan? Hoe maak ik een goede film? En hoe presenteer ik mijn idee op een overtuigende wijze?

De student maakt een beknopt businessplan, produceert een korte promotievideo over de business waarbij de verhaallijn (storytelling) ondersteund wordt met verschillende shots, frames, camerabewegingen en perspectieven. De student leert tevens hoe hij het businessidee kan opschrijven en op een overtuigende manier kan pitchen richting potentiële investeerders.

Theoretische begrippen die hieraan ten grondslag liggen worden aangeleerd tijdens colleges over een aantal onderwerpen: Beeldcommunicatie, Semiotiek, Retoriek en Storytelling. De studenten krijgen daarbij aanvullend begeleiding van experts, vakdocenten, waarbij ze terecht kunnen met inhoudelijke vragen over en input voor de producten waaraan ze werken. Daarnaast worden er workshops aangeboden op het gebied van zakelijk, boeiend en beeldend schrijven en pitchen en krijgt de student camera training en leert de student een film te maken aan de hand van Première Pro.  

Er wordt in dit blok niet getoetst op losse kennis- en vaardigheidselementen, maar via een integraal toetsmoment aan het einde van het blok, de zogenaamde portfoliotoetsing (van 15 EC) waarbij de student aantoont de competenties te hebben gerealiseerd.

 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT