Vak: Integratie trede 10 periode AB credits: 5

Vakcode
DAVB22IN10AB
Naam
Integratie trede 10 periode AB
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
R. de Haan
Werkvormen
Toetsen

Leeruitkomsten

Knowledge & Understanding
Visionair
MKU1 De afgestudeerde staat open voor innovatie binnen de podiumkunsten in de volle breedte en kan deze integreren in zijn eigen visie.
MKU2 De afgestudeerde heeft een gefundeerde mening over kwaliteit in relatie tot DAS -theatre en maakt deze zichtbaar in zijn uitvoerende werkzaamheden in DAS theatre-producties.
Creërend vermogen
MKU3 De afgestudeerde maakt vanuit zijn eigen artistieke visie een (samenhangend) creatief geheel van de kernelementen van DAS-theatre.
Ambachtelijk vermogen
MKU5 De afgestudeerde werkt vanuit kennis met betrekking tot het theaterproductieproces, -termen en -begrippen.
MKU7 De afgestudeerde is in staat zijn kennis achter de schermen van de productie toe te passen.
MKU10 De afgestudeerde werkt met diverse theatervormgevingsmiddelen (stem, muziek, licht, geluid, decor, nieuwe media, kostuums, kap- en grimewerk).
Onderzoekend en reflectief vermogen
LKU4 De afgestudeerde integreert kennis van andere kunstdisciplines in zijn ontwikkeling als performing artist.

Applying Knowledge and Understanding
Visionair
MAKU1 De afgestudeerde heeft een gefundeerde mening over de kwaliteit in relatie tot de DAS-theater en maakt deze zichtbaar in zijn werkzaamheden in DAS-theaterproducties.
MAKU2 De afgestudeerde is een theaterpersoonlijkheid die een eigen visie heeft op het vak en een innerlijke noodzaak voelt deze visie vorm te geven.
MKU3 De afgestudeerde is merkbaar intrinsiek gemotiveerd om als podiumkunstenaar beroepsmatig te functioneren
Creërend vermogen
LAKU1 De afgestudeerde vertaalt ideeën door associatie, analyse en (fysieke) interpretatie in DAS.
LAKU2 De afgestudeerde toont in zijn performance, verbeeldingskracht, eigenheid en inventiviteit.
LAKU3 De afgestudeerde toont een eigen signatuur
LAKU4 De afgestudeerde legt verbindingen tussen kennis en de praktijk om het werkproces te ontwikkelen en te verdiepen.
MAKU5 De afgestudeerde weet in de vorm van dans, zang en acteren met zijn uitstraling en persoonlijkheid de toeschouwer te beroeren en te fascineren.
Ambachtelijk vermogen
LAKU5 De afgestudeerde beschikt over geëigende lichaamsbeheersing en lichaamsbewustzijn en toont dit door kracht, flexibiliteit, muzikaliteit, uithoudings- en dynamisch vermogen.
LAKU7 De afgestudeerde toont een sterk besef van concept, ruimte, tijd, geluid, beeld, licht en de ander
LAKU8 De afgestudeerde heeft inzicht in het maakproces en levert daar een passende bijdrage aan.
Onderzoekend en reflectief vermogen
LAKU9 De afgestudeerde heeft een onderzoekende houding en kan (praktijkgericht) onderzoek doen.
MAKU12 De afgestudeerde koppelt zijn cognitieve ontwikkeling aan zijn fysieke ontwikkeling en vice versa.
Vermogen tot groei en vernieuwing
LAKU10 De afgestudeerde exploreert en experimenteert en zet zijn bevindingen in voor de verdere ontwikkeling van zijn kunstenaarschap.
LAKU11 De afgestudeerde legt verbanden tussen culturele en maatschappelijke uitingen en ontwikkelingen en zet zijn bevindingen in om een bijdrage te leveren aan het vakgebied en de maatschappij.
MAKU14 De afgestudeerde koppelt zijn cognitieve ontwikkeling aan zijn fysieke ontwikkeling en vice versa.
MAKU15 De afgestudeerde integreert een breed scala aan verworven instrumentele vaardigheden en ambachtelijke kennis in zijn opleidings- en/of beroepscontext.
 
Making Judgements
Creërend vermogen
LMJ1 De afgestudeerde plaatst zijn werk in een breder (inter) cultureel, maatschappelijk en internationaal perspectief.
Onderzoekend en reflectief vermogen
LMJ2 De afgestudeerde positioneert zich met zijn werk kritisch t.o.v. het eigen vakgebied en de maatschappelijke context.
MMJ2 De afgestudeerde reflecteert zelfstandig en op aanwijzing van derden op zichzelf en neemt naar aanleiding daarvan actie.
MMJ3 De afgestudeerde reflecteert zelfstandig en op aanwijzing van derden op sterke en zwakke punten om zodoende tot optimale prestaties te komen.
Vermogen tot groei en ontwikkeling
LMJ3 De afgestudeerde stelt zich constructief op in uiteenlopende beroep situaties en veranderende omstandigheden.
MMJ5 De afgestudeerde is flexibel, gedisciplineerd, stressbestendig en initiatiefrijk.
Ondernemend en organiserend vermogen
LMJ5 De afgestudeerde ontwikkelt een eigen werkwijze en overziet alle aspecten van zijn werkproces en de betrokken disciplines in onderlinge samenhang.
LMJ6 De afgestudeerde positioneert zichzelf in het werkveld als performing artist.
 
Communication
Ondernemend en organiserend vermogen
LC1 De afgestudeerde gaat contacten aan die relevant zijn om een (inter)nationaal netwerk op te bouwen en te onderhouden.
LC2 De afgestudeerde onderhandelt over organisatorische, financiële en inhoudelijke aspecten van het werkveld met opdrachtgevers en andere belanghebbenden.
LC3 De afgestudeerde communiceert gericht binnen een interdisciplinaire, interculturele en internationale arbeidsomgeving.
Communicatief vermogen
LC4 De afgestudeerde kan zijn artistieke identiteit, ideeën, ambities en kwaliteiten gearticuleerd verwoorden en belichamen tegenover derden binnen en buiten het artistieke proces.
LC5 De afgestudeerde genereert actief bekendheid en/of mogelijkheden voor zijn werk.
Samenwerkend vermogen
LC7 De afgestudeerde realiseert de eigen artistieke doelen in afstemming met anderen.
LC8 De afgestudeerde geeft en ontvangt feedback op een constructieve manier,
MC7 De afgestudeerde is in staat in samenwerking met anderen, maar vanuit zijn eigen theoretische deskundigheid bij te dragen aan een podiumproduct of -proces
 
Learning Skills
Onderzoekend en reflectief vermogen
LLS2 De afgestudeerde stelt zijn werk en werkwijze steeds opnieuw ter discussie.
Vermogen tot groei en vernieuwing
MLS1 De afgestudeerde voegt vernieuwende elementen toe aan bestaande DAS-technieken.
MLS2 De afgestudeerde geeft zelfstandig verworven kennis en vaardigheden op eigen wijze vorm en concretiseert deze.
Vermogen tot samenwerken
LLS5 De afgestudeerde kent de eigen kwaliteiten en identiteit en zet die binnen samenwerkingsverbanden op effectieve wijze in.
LLS6  De afgestudeerde gaat strategisch, flexibel en respectvol om met de verschillende rollen, verantwoordelijkheden, belangen en kwaliteiten in het (interdisciplinaire) samenwerkingsverband.  

Inhoud

Theater Praktijk: in dit domein maken de studenten kennis met hun toekomstige werkveld. Studenten doen praktijkervaring op door middel van podiumpraktijkstages op een niveau dat past bij de studiefase waarin de student zich bevindt. In trede 9 wordt dit domein gecombineerd met het  domein Onderwijs Praktijk en woont de student lessen bij en observeert hij de docent Dans. Op deze manier wordt zijn bewustwording vergroot van zowel de praktijk van het lesgeven, als van de opbouw van een les.

Creatie en Educatie Project (CEP) uitsluitend in trede 9
Hierbij worden creatie, educatie en leidinggeven samengebracht in een onderwijssituatie.

MEDI/Onderwijspraktijkstages uitsluitend in trede 9
MEDI/Onderwijspraktijkstages biedt mogelijkheden de verworven theoretische aspecten van het onderwijsproces in praktijk te brengen binnen het reguliere basis- en voortgezet onderwijs (inclusief CKV).

Performing Traineeship
Performance Traineeship bieden mogelijkheden om als uitvoerend kunstenaar, deels zelfstandig, deels onder supervisie, podium- en werkveldervaring op te doen.

Project ArtCore
Binnen het Project ArtCore maken de studenten aan de hand van een thema samen met hun coach een presentatie c.q. performing arts-project om ervaring op te doen in ondernemen en creëren.

Project “I”
Het Project “I” vindt vroeg in trede 9 plaats en heeft een oriënterende en samenwerkende doelstelling.

Project Integratie/IWP
Bij het Project Integratie wordt onder leiding van diverse choreografen en regisseurs een theaterproduct uitgevoerd, waarbij verschillende domeinen geïntegreerd zijn tot een samenhangend geheel. Hierbij ligt het accent op verbindingen leggen tussen Onderwijs, Onderzoek en Werkveld (IWP).

Project DIZO (Dans, Inspiratie, Zang & Ondernemerschap)
 Het Project DIZO is een eindexamenonderdeel. Het omvat een dans-, zang- en acteerprogramma dat volledig door de examenkandidaten wordt geproduceerd. Ook het  domeinonderdeel MOO wordt geïntegreerd binnen dit project geëxamineerd.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Lucia Marthas Institute for Performing Arts