Vak: Educatie 3 credits: 10

Vakcode
DBVB23EDU3
Naam
Educatie 3
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
10
Taal
Nederlands
Coördinator
S.A.M. Maring
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Intervisie
  • Onderwijs
  • Opdracht
  • Stage, werk
  • Werkcollege
  • Zelfstudie
Toetsen

Leeruitkomsten

Pedagogisch en didactisch
Je creëert vanuit een coherente artistieke en pedagogisch-didactische visie kunst educatieve beroepsproducten en/of leeromgevingen die in het perspectief van de ontwikkeling van de lerenden veilig en betekenisvol zijn.
Je onderzoekt je pedagogisch-didactisch handelen vanuit relevante theorie op het gebied van (vak)didactiek, psychologie, pedagogiek en onderwijskunde.
Je stimuleert artistieke mogelijkheden van lerenden en hun doorgaande ontwikkeling zowel op individueel als op groepsniveau.
Je toetst en evalueert en op verantwoorde wijze de ontwikkeling en voortgang van de lerenden.
Je levert een bijdrage aan de ontwikkeling van discipline-overstijgende leerprocessen zowel binnen de kunstvakken als daarbuiten.

Interpersoonlijk
Je hanteert relevante communicatiemethoden, -technieken en –strategieën.
Je beargumenteert jouw artistieke, pedagogische en didactische keuzes mondeling en schriftelijk op effectieve wijze. 
Je creëert een veilig klimaat in gesprekken en samenwerkingen.
Je levert een actieve, constructieve bijdrage aan verschillende vormen van overleg en samenwerken binnen en buiten het onderwijs.
Je gaat flexibel, strategisch en respectvol om met de verschillende rollen, verantwoordelijkheden, belangen en kwaliteiten in de interculturele beroepspraktijk.
Je ontwikkelt je artistieke visie op de positie en functie van kunst en kunsteducatie in de samenleving.

Omgevingsgericht
Je past kennis van perspectieven van ‘de ander’ toe in de beroepspraktijk.
Je ondersteunt bij het expliciteren van vragen van partijen in de samenleving op het gebied van cultuurparticipatie.
Je voert vanuit je vakmanschap projecten uit in een breed cultureel-maatschappelijk spectrum.
Je benut kansen en mogelijkheden in de kunst- en cultuursector om op een georganiseerde wijze de verbinding te leggen met de beroepspraktijk.

Kritisch reflectief
Je reflecteert op je ontwikkeling als professional.
Je formuleert eenvoudige onderzoeksvragen.
Je ontwikkelt voor de beroepspraktijk relevante beroepsproducten.
Je stimuleert en begeleidt het artistiek onderzoekend vermogen van lerenden.
Je ontwikkelt jouw professionele identiteit op basis van praktijkervaring.

Inhoud

Stage
Bij Educatie 3 houd je je bezig met het deel van het beroep dat gaat over kunst educatieve situaties (binnen- en buitenschools), overdracht, kunsteducator zijn, zowel in vakspecifiek als in algemeen pedagogisch, didactisch en onderwijskundig opzicht. Ook oriënteer je je op het ondernemerschap en netwerken binnen de kunst- en cultuursector.
Je bereidt je stage voor: je oriënteert je op je stage instelling, je ontwerpt een beroepsproduct (prototype), voert testen uit en evalueert ze.
Je onderzoekt welke kennis, vaardigheden, en attitudes voor jou belangrijk zijn als kunsteducator. Je verdiept je eigen visie op kunst(educatie).

Pedagogiek, (vak)didactiek, onderwijskunde, psychologie: theorie en praktijk
Je verdiept je kennis van pedagogische, didactische en onderwijskundige thema’s die een theoretische basis vormen voor je kunsteducatieve handelen. Je leert verbanden te leggen tussen psychologische modellen (m.b.t. waarnemen en leren) en je eigen praktisch handelen. Je past leerpsychologische uitgangspunten en inzichte toe op je beroepsproducten.
Je bereidt intervisiesessies sessies waarin je cases uit je stage-ervaringen bespreekt; je participeert actief in die van anderen.

Culturele activiteiten
Je onderneemt een reeks van culturele activiteiten die inspirerend zijn voor je eigen ontwikkeling als kunstenaar en kunsteducatieve praktijken.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie Minerva