Vak: Educatie 1 credits: 10
- Vakcode
- DBVB23EDV1
- Naam
- Educatie 1
- Studiejaar
- 2023-2024
- ECTS credits
- 10
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- S.A.M. Maring
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Onderwijs
- Opdracht
- Toetsen
-
Leeruitkomsten
Pedagogisch en didactisch Je creëert vanuit een coherente pedagogisch-didactische visie kunsteducatief onderwijs. Je onderzoekt je pedagogisch-didactisch handelen vanuit relevante theorie op het gebied van (vak)didactiek, psychologie, pedagogiek en onderwijskunde. Interpersoonlijk Je hanteert relevante communicatiemethoden, -technieken en –strategieën. Je beargumenteert jouw artistieke, pedagogische en didactische keuzes mondeling en schriftelijk op effectieve wijze. Je creëert een veilig klimaat in gesprekken en samenwerkingen. Je levert een actieve, constructieve bijdrage aan verschillende vormen van overleg en samenwerken binnen het onderwijs. Je gaat flexibel en respectvol om met de verschillende rollen, verantwoordelijkheden, belangen en kwaliteiten in de interculturele beroepspraktijk. Omgevingsgericht Je past kennis van perspectieven van ‘de ander’ toe in de beroepspraktijk. Je hanteert relevante communicatiemethoden, -technieken en –strategieën. Je oriënteert je breed op de kunst- en cultuursector ten behoeve van je artistieke en educatieve ontwikkeling. Kritisch reflectief Je reflecteert op je ontwikkeling als professional. Je ontwikkelt eenvoudige beroepsproducten. Je stimuleert en begeleidt het artistiek onderzoekend vermogen van lerenden. Je ontwikkelt jouw professionele identiteit op basis van praktijkervaring. |
Inhoud
Stage Bij Educatie houd je je bezig met het deel van het beroep dat gaat over lesgeven, overdracht, kunsteducator zijn, zowel in vakspecifiek als in algemeen pedagogisch, didactisch en onderwijskundig opzicht. Je bereidt je onderbouwstage voor: je oriënteert je op je stageschool, je ontwerpt (beeldende) lessen, voert ze uit en analyseert ze. Je zoekt naar welke (beeldende) kennis, vaardigheden, en attitudes voor jou belangrijk zijn als aankomend docent. Je ontwikkelt (een aanzet tot) een eigen visie op eigentijdse, relevante kunsteducatie. Pedagogiek, (vak)didactiek, onderwijskunde, psychologie: theorie en praktijk Je maakt kennis met verschillende pedagogische, didactische en onderwijskundige thema’s die een theoretische basis vormen voor je lespraktijk. Een eerste thema is orde, klassenmanagement en conflicthantering. Je leert verbanden te leggen tussen theorieën en praktisch handelen (in de klas). Praktische werkvormen helpen je om een veilige leeromgeving te creeren, helder te communiceren, zowel verbaal als non-verbaal, en probleemgedrag te herkennen en ermee om te gaan. Je oefent met presentatievaardigheden en je leert om te reflecteren op je eigen functioneren (voor de klas) aan de hand van feedback van zowel de docent als je klasgenoten. Je verkrijgt inzicht in uitgangspunten uit de ontwikkelings- en adolescentiepsychologie. Culturele activiteiten Je onderneemt een reeks van culturele activiteiten die inspirerend zijn voor je artistieke ontwikkeling en je onderbouwstage. |
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie Minerva