Vak: Studio 5 credits: 5
- Vakcode
- DBVB23STU5
- Naam
- Studio 5
- Studiejaar
- 2023-2024
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- S.A.M. Maring
- Werkvormen
-
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Werkbespreking - Werkbespreking
Leeruitkomsten
Proces
Product
|
Inhoud
Hoofddomein: Het eigen beeldende proces staat centraal, de student werkt op de academie of op een externe locatie. Het experimenteren met inhouden, contexten en materialen/technieken is leidend. Hierbij borduurt de student voort op de kennis en onderwerpen die in jaar 2 zijn opgedaan. In semester 5 wordt verwacht dat de student dit (nog) meer naar zich toetrekt en het eigen maakt. De verdieping opzoekt zowel op het gebied van techniek/materiaal als inhoudelijk. Het zelfstandig onderzoeken en reflecteren wordt hier belangrijker. De student wordt begeleid door 1 docent die gedurende de komende twee jaar het proces en de voortgang van de student in de gaten houdt. Daarnaast wordt verwacht dat de student met andere docenten (en studenten) ook het werk en proces bespreekt, afhankelijk van waar het werk of het proces op dat moment om vraagt. Het ‘randprogramma’ bestaat uit lezingen, oefenen met exposeren en daarnaast wordt de student uitgenodigd om het eigen werk te presenteren, een les te testen, of anderzijds een programma te verzorgen. De student dient door middel van het schrijven van de contextualisering en de Artist Statement bij Vanessa, grip te krijgen op het werk en het proces en hier woorden aan te kunnen geven. Belangrijke begrippen: Beeldend onderzoek,contextualisering, fascinatie, onderwerp, bronnen, concept, relatie met andere kunstenaars, voorkeur, idee, research, keuze/selectie, beeldproductie, beeldprofiel, vorm, functie, functionaliteit, betekenis, transfer, medium, materiaal, techniek, handeling, positionering, interculturele en maatschappelijke alertheid en bewustwording. Materiaal/techniek: De student onderzoekt verschillende materialen en technieken, het eigen beeldend proces is hier leidend in. Er wordt verwacht dat de student zelfstandig de werkplaatsen gebruikt en een actieve, onderzoekende en assertieve houding hierin aanneemt. |
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie Minerva