Vak: Educatie 2 credits: 10

Vakcode
DBVP23EDU2
Naam
Educatie 2
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
10
Taal
Nederlands
Coördinator
S.A.M. Maring
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Intervisie
  • Onderwijs
  • Opdracht
  • Stage, werk
  • Zelfstudie
Toetsen

Leeruitkomsten

Pedagogisch en didactisch
Je creëert vanuit een coherente pedagogisch-didactische visie kunsteducatief onderwijs.
Je onderzoekt je pedagogisch-didactisch handelen vanuit relevante theorie op het gebied van (vak)didactiek, psychologie, pedagogiek en onderwijskunde.
Je stimuleert artistieke mogelijkheden van lerenden en hun doorgaande ontwikkeling zowel op individueel als op groepsniveau.
Je toetst en evalueert op verantwoorde wijze de ontwikkeling van de lerenden.

Interpersoonlijk
Je hanteert relevante communicatiemethoden, -technieken en –strategieën.
Je beargumenteert jouw artistieke, pedagogische en didactische keuzes mondeling en schriftelijk op effectieve wijze. 
Je creëert een veilig klimaat in gesprekken en samenwerkingen.
Je levert een actieve, constructieve bijdrage aan verschillende vormen van overleg en samenwerken binnen het onderwijs.
Je gaat flexibel en respectvol om met de verschillende rollen, verantwoordelijkheden, belangen en kwaliteiten in de interculturele beroepspraktijk.

Omgevingsgericht
Je past kennis van perspectieven van ‘de ander’ toe in de beroepspraktijk.
Je oriënteert je breed op de kunst- en cultuursector ten behoeve van je artistieke en educatieve ontwikkeling.
Je voert vanuit je vakmanschap projecten uit in een breed cultureel-maatschappelijke spectrum.

Kritisch reflectief
Je reflecteert op je ontwikkeling als professional.
Je ontwikkelt eenvoudige beroepsproducten.
Je stimuleert en begeleidt het artistiek onderzoekend vermogen van lerenden.
Je ontwikkelt jouw professionele identiteit op basis van praktijkervaring.

Inhoud

Stage
Je schrijft een stageplan waarin je je persoonlijke stagedoelen (SMART) formuleert.
Je zet je onderbouwstage voort: je ontwerpt eigentijdse, relevante (beeldende) lessen, passend bij de stageschool en je eigen visie. Je voert ze uit en analyseert ze. Je ontwikkelt passende beoordelingsmodellen.
Je past inzichten en theorieën uit het eerste semester toe in de praktijk (klassenmanagement, conflicthantering, orde, (non)verbale communicatie, adolescentiepsychologie, leerpsychologie, etc.).
Je maakt kennis met verschillende onderwijskundige ontwerpmodellen (waaronder model Didactische Analyse). Je leert hoe je een onderwijskundige cyclus (van het formleren van doelstelling tot en met beoordelen en evalueren) toepast aan de hand van je stage-opdrachten.
Je brengt stage-casussen in (intervisie) die je in de groep presenteert en bespreekt.
Je houdt tijdens je stage een logboek bij waarin je je stage-ervaringen vastlegt en op je eigen leren en doelen reflecteert.

Edutopia I
Je ontwerpt, op basis van je stage-ervaringen en (vakspecifieke, pedagogische en didactische) ideeën een ideale leeromgeving voor leerlingen (Edutopia). Je verbeeldt in de vorm van een beeldend werkstuk je visie op kunstonderwijs, met aandacht voor competenties van de (ideale) docent, de (ideale) leerling, de (ideale) leeromgeving en het ideale leerplan.
Je onderzoekt de wereld van kunst en educatie, verzamelt op basis van eigen voorkeuren en fascinaties een bronnenverzameling (Edutopia).
Je verhoudt je tot relevante maatschappelijke ontwikkelingen in de diverse en geglobaliseerde samenleving.

Culturele activiteiten
Je onderneemt een reeks van culturele activiteiten die inspirerend (kunnen) zijn voor je stage en de Edutopia-opdracht.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie Minerva