Vak: Muziek Maken 7 credits: 10

Vakcode
DMVB22MUZ7
Naam
Muziek Maken 7
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
10
Taal
Nederlands
Coördinator
K.H. van der Meer
Werkvormen
  • Individueel
  • Opdracht
Toetsen
  • Artistiek Profiel 7 - Overige toetsing
  • Compositie Arena 7 - Overige toetsing
  • Cor-Repetitie 7 - Overige toetsing
  • Jazz Koor 7 - Overige toetsing
  • Samenspel Jazz 7 - Overige toetsing
  • Semester Assessment 7 - Assessment

Leeruitkomsten

De student:

Artistiek:
- Onderzoekt persoonlijke of collectieve fascinaties en bronnen in verschillende contexten en vertaalt deze naar artistieke uitgangspunten, concepten en producten
- Hanteert adequaat een breed scala aan ambachtelijke kennis en instrumentele vaardigheden, zowel op analoog als digitaal gebied
- Demonstreert inzicht in artistieke processen en producten en de wijze waarop deze ervaringen veroorzaken
- Demonstreert actuele (inter)culturele, kunsthistorische en kunstbeschouwelijke kennis en vaardigheden en gebruikt deze om artistieke uitingen te verbinden met uitingen van andere disciplines en met maatschappelijke contexten
- Onderzoekt als muzikant persoonlijke of collectieve fascinaties en bronnen in verschillende contexten en maakt zijn visie zichtbaar in artistieke concepten en muzikale producten
- Hanteert adequaat een breed scala aan kennis en vaardigheden met betrekking tot muzikale concepten, stijlen en media, zowel op analoog als op digitaal terrein
- Demonstreert inzicht in muzikale processen en producten en reflecteert op de wijze waarop die ervaringen veroorzaken
- Demonstreert actuele (inter)culturele, kunsthistorische, muziektheoretische kennis en vaardigheden en gebruikt deze om muziek te verbinden met andere kunstdisciplines en maatschappelijke contexten    

Interpersoonlijk:
- Beargumenteert zijn artistieke, pedagogische en didactische keuzes mondeling en schriftelijk en zet deze vaardigheid op effectieve wijze in
- Creëert een veilig klimaat waarin op een coöperatieve en constructieve manier wordt gecommuniceerd en samengewerkt
- Levert een actieve, constructieve bijdrage aan verschillende vormen van overleg en samenwerken binnen en buiten het onderwijs
- Gaat strategisch, flexibel en respectvol om met de verschillende rollen, verantwoordelijkheden, belangen en kwaliteiten in de (internationale) interculturele beroepspraktijk
- Draagt adequaat zijn visie uit op de positie en functie van kunst en kunsteducatie in de samenleving

Omgevingsgericht:
- Ontwikkelt culturele zelfkennis en kennis van perspectieven van ‘de ander’ en weet deze effectief toe te passen in zijn handelen
- Ontwikkelt vanuit zijn vakmanschap producten en initieert, organiseert en evalueert projecten in een breed cultuur-maatschappelijk spectrum

Kritisch-reflectief en Onderzoekend
- Reflecteert doelbewust en/ of systematisch op zijn ontwikkeling als professional en maakt daarbij gericht gebruik van verschillende vormen van feedback
- Verzamelt, analyseert en interpreteert data en/ of literatuur op het terrein van kunst en educatie op een systematische manier en trekt op grond hiervan conclusies
- Gebruikt praktijkervaringen en (praktijk) onderzoek voor een duurzame ontwikkeling van zijn beroepsvisie en professionaliteit

Inhoud

Muziek maken gaat over professioneel muzikantschap in relatie tot het artistiek-educatieve werkveld. Artistieke, ambachtelijke, theoretische en culturele aspecten van muzikantschap zijn onderdeel van muziek maken.

De startbekwame docent muziek heeft een authentieke en eigentijdse artistieke identiteit en draagt deze uit met zijn/haar (startende) professionele praktijk. Hij/zij toont daarbij de kennis, attitude en vaardigheden waarmee in verschillende artistiek-educatieve contexten en complexe beroepssituaties overtuigend en passend gehandeld wordt. De startbekwame docent muziek laat zien op artistiek vlak transfer naar en verbinding met andere kunstdisciplines en contexten te kunnen maken.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Prins Claus Conservatorium