Vak: Educatie Maken 2 credits: 10

Vakcode
DMVP22EDU2
Naam
Educatie Maken 2
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
10
Taal
Nederlands
Coördinator
K.H. van der Meer
Werkvormen
  • Individueel
  • Opdracht
  • Stage, werk
Toetsen
  • Algemene Pedagogiek 2 - Overige toetsing
  • Methodiek/Didactiek 2 - Overige toetsing
  • Semester Assessment 2 - Assessment
  • Stage 2 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

De student:

Artistiek:
- Demonstreert actuele (inter)culturele, kunsthistorische en kunstbeschouwelijke kennis en vaardigheden en gebruikt deze om artistieke uitingen te verbinden met uitingen van andere disciplines en met maatschappelijke contexten

Pedagogisch en Didactisch:
- Toont in zijn didactisch handelen adequate kennis van (vak)didactiek, psychologie, pedagogiek en onderwijskunde
- Creëert eigentijdse leeromgevingen vanuit een coherente didactische visie die in het perspectief van de ontwikkeling van lerenden betekenisvol zijn
- Realiseert gedifferentieerde en gepersonaliseerde leerprocessen
- Signaleert, benoemt en begeleidt de individuele talenten en mogelijkheden van lerenden en stimuleert hun doorgaande ontwikkeling
- Toetst de ontwikkeling en voortgang van lerenden en beoordeelt de resultaten op verantwoorde wijze
- Zet zijn kennis en vaardigheden met betrekking tot kunsteducatie in omwille van de ontwikkeling van discipline-overstijgende leerprocessen en -gebieden

Interpersoonlijk:
- Hanteert relevante communicatiemethoden, -technieken en -strategieën en toont inzicht in zijn communicatieve vaardigheden
- Beargumenteert zijn artistieke, pedagogische en didactische keuzes mondeling en schriftelijk en zet deze vaardigheid op effectieve wijze in
- Creëert een veilig klimaat waarin op een coöperatieve en constructieve manier wordt gecommuniceerd en samengewerkt
- Levert een actieve, constructieve bijdrage aan verschillende vormen van overleg en samenwerken binnen en buiten het onderwijs
- Gaat strategisch, flexibel en respectvol om met de verschillende rollen, verantwoordelijkheden, belangen en kwaliteiten in de (internationale) interculturele beroepspraktijk
- Draagt adequaat zijn visie uit op de positie en functie van kunst en kunsteducatie in de samenleving

Omgevingsgericht:
- Ontwikkelt culturele zelfkennis en kennis van perspectieven van ‘de ander’ en weet deze effectief toe te passen in zijn handelen
- Opereert effectief binnen netwerken, media, procedures en afspraken die relevant zijn in de kunst- en cultuureducatieve context, zowel op analoog als digitaal gebied
- Ontwikkelt vanuit zijn vakmanschap producten en initieert, organiseert en evalueert projecten in een breed cultuur-maatschappelijk spectrum

Kritisch-reflectief en Onderzoekend
- Reflecteert doelbewust en/ of systematisch op zijn ontwikkeling als professional en maakt daarbij gericht gebruik van verschillende vormen van feedback
- Formuleert voor zijn kunsteducatieve praktijk relevante onderzoeksvragen
- Verzamelt, analyseert en interpreteert data en/ of literatuur op het terrein van kunst en educatie op een systematische manier en trekt op grond hiervan conclusies
- Onderbouwt en benut de resultaten van (zijn) onderzoek voor de ontwikkeling van beroepsproducten die een bijdrage leveren aan een relevant vraagstuk
- Stimuleert een onderzoekende houding bij lerenden en begeleidt deze bij eenvoudig (artistiek) onderzoek
- Gebruikt praktijkervaringen en (praktijk) onderzoek voor een duurzame ontwikkeling van zijn beroepsvisie en professionaliteit





 

Inhoud

Educatie maken gaat over docentschap in de volle breedte van het artistiek-muzikale werkveld. Theoretische, methodische, praktijkgerichte, persoonlijke en ook ethische aspecten van professioneel docentschap zijn onderdeel van educatie maken.

De startbekwame docent muziek heeft een persoonlijke en eigentijdse visie op onderwijs, het beroep en de rol daarvan in de maatschappij en draagt deze uit met zijn/haar (startende) professionele praktijk. Hij/zij toont daarbij de kennis, attitude en vaardigheden waarmee in verschillende muzikaal-artistieke contexten en complexe beroepssituaties overtuigend en passend gehandeld wordt. De startbekwame docent muziek laat zien transfer naar en verbinding met andere educatieve vakgebieden en contexten te kunnen maken.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Prins Claus Conservatorium