Vak: Procesontwerp credits: 10

Vakcode
ENDP19PON
Naam
Procesontwerp
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
10
Taal
Nederlands
Coördinator
F.P.A. van Haperen
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • Aandrijftechniek - Opdracht
  • Digitale Informatietechniek 2 - Opdracht
  • Engels - Opdracht
  • Inleiding Operations Management - Opdracht

Leeruitkomsten

 

 

PLU: 

Procesontwerp  

De student beschrijft aan de hand van de gegeven werkmethode: procesanalyse - kwaliteitsmanagement - capaciteitsplanning, de benodigde procesonderdelen van een gegeven productieomgeving of productielijn in hun onderlinge samenhang

 

 

PLU: 

Procesontwerp 

De toetsen waarmee deze PLU wordt getoetst 

I Inleiding Operations Management 

Weging 

40% 

De leeruitkomsten behorende tot deze PLU die in deze toetsmethode worden getoetst 

De student ontwerpt een proces van een gegeven productieomgeving of productielijn met een procesanalyse – kwaliteitsmanagement –  capaciteitsplanning en de benodigde procesonderdelen. 

Tentamenvormen 

tentamen 

Tentamenmoment 

Tijdens module  

Indicatoren / beoordelingscriteria 

 
 

De weergave, aan de hand van de gegeven werkmethode, van de: procesanalyse - kwaliteitsmanagement – capaciteitsplanning en de benodigde procesonderdelen van een gegeven productieomgeving of productielijn in hun onderlinge samenhang.  

 
Juiste waardering van het proces door het gebruik van metingen, besturingsmethoden en LEAN-technieken.  

Beschrijving van in welke mate er in het gegeven proces sprake is van knelpunten of verspilling 

 

Uitleg met welke maatregelen op zowel technisch - als op organisatorisch gebied de gevonden knelpunten en verspillingen in het gegeven proces verminderd kunnen worden 

 

Minimaal oordeel  

 

5,5 

 

PLU: 

Procesontwerp 

De toetsen waarmee deze PLU wordt getoetst 

II Digitale Informatietechniek 2 

Weging 

20% 

De leeruitkomsten behorende tot deze PLU die in deze toetsmethode worden getoetst 

De student analyseert een besturingsprobleem.  

De student ontwerpt, implementeert en test een besturing, gebaseerd op digitale Finite State Machines en simulatie daarvan. 

De student verbetert een gegeven (product/proces) besturing. 

Tentamenvormen 

Individuele opdrachten 

Tentamenmoment 

Tijdens module 

Indicatoren / beoordelingscriteria 

Het specificeren van een besturing voor een gegeven situatie met behulp van een toestandsdiagram of -tabel.

Het vertalen van de besturingsspecificatie naar present-state/next-state tabellen en besturingsvectoren.

Het implementeren en testen van de specificatie m.b.v. een digitale simulatieomgeving.

Het verbeteren en veranderen van een bestaande besturing. 

Minimaal oordeel  

 

 

PLU: 

Procesontwerp 

De toetsen waarmee deze PLU wordt getoetst 

III Aandrijftechniek 

Weging 

20% 

De leeruitkomsten behorende tot deze PLU die in deze toetsmethode worden getoetst 

De student legt met behulp van berekeningen, modellen en schema’s de toepassingsmogelijkheden van elektromechanische systemen uit en de verschillende componenten die hierbij gebruikt worden. 

 

De student geeft een gedegen beargumenteerd advies met betrekking tot een elektro – mechanisch aandrijfsysteem. De student beargumenteert de besluiten met behulp van berekeningen, redeneringen, modellen, statistieken. 

Tentamenvormen 

Opdracht (aan de hand van een casus wordt de student uitgedaagd het niveau van beheersing van de leeruitkomsten aan te tonen) 

Tentamenmoment 

einde module 

Indicatoren / beoordelingscriteria 

Mechanisch systeem.  

Er is een logische keuze gemaakt voor een mechanisch principe (Riem, Ketting, Tandwiel, Wrijvingswielen, Aandrijfassen in type, vermogensoverdracht, koeling, onderhoud 

Elektrisch systeem: 

Er is een logische keuze gemaakt voor een elektromotor in type, vermogen, schakeling (ster/driehoek of combinatie), DC of AC,  

Koppeling Elektrisch naar mechanisch systeem: 

Er is een logische keuze gemaakt voor een koppelingssytematiek gelet op type, vermogensoverdracht, koeling, onderhoud 

Voor alle gemaakte keuzen geldt dat ze onderbouwd zijn met berekeningen en schetsen. Tevens de gebruikte modellen en grafieken zijn inzichtelijk gemaakt in relatie tot het uiteindelijk advies/ontwerp. 

Om tot een juiste/logische keuze te komen zal er een RI & E of HAZOP of HAZID als onderlegger te overleggen zijn. 

Minimaal oordeel  

5,5 

 

PLU: 

Procesontwerp 

De toetsen waarmee deze PLU wordt getoetst 

IV Engels 

Weging 

20% 

De leeruitkomsten behorende tot deze PLU die in deze toets methode worden getoetst 

De student schrijft een Engelstalig essay waarin de student informatie geeft omtrent en redenen aanvoert ter ondersteuning vóór of tegen een specifiek standpunt. 

De tekst bevat een procesmanagement gerelateerd onderwerp.   

Tentamenvormen 

Individuele opdracht 

Tentamenmoment 

Tijdens module 

Indicatoren / beoordelingscriteria 

In het Engelstalig essay zijn: 
- argumenten uitgewerkt en onderbouwd;  

- informatie en argumenten uit verschillende bronnen bijeengevoegd;  

- argumenten stelselmatig opgebouwd met de juiste benadrukking van belangrijke punten en relevante ondersteunende details;  

- zijn verschillende ideeën of oplossingen voor een probleem geëvalueerd.  

 

Minimaal oordeel  

 

5,5 

 
 

Inhoud

M2 Procesverbetering 

 

M2.1 Procesverbetering 

 

Wat houdt deze module in? 
In elke organisatie komen processen voor om producten en /of diensten te kunnen leveren. In veel gevallen staat er nogal wat druk op deze processen. Ze moeten sneller, meer klantgericht en het liefst met direct zichtbare resultaten. In deze module kijkt u vanuit een procesmatige logica naar de organisatie. Deze logica gaat over procesverbetering en is geldig voor zowel productie- als dienstverlenende organisaties, maar ook voor digitale besturingsprocessen. Procesverbetering staat hierbij niet op zichzelf maar dient bij te dragen aan resultaatverbetering: mensen willen graag bijdragen aan procesverbetering, als ze zien dat daardoor betere resultaten behaald worden. Dus betere resultaten behalen, maar dan wel: 
* snel  
* efficiënt  
* betrouwbaar  
* zonder extra kosten  
* en zonder extra werkdruk voor de medewerkers of concessies aan de kwaliteit.  
Om dit te bereiken leert u om objectief te kijken naar alle handelingen die in een proces voorkomen en hoe u knelpunten daarin zichtbaar maakt. Daarna beoordeelt u welke handelingen echt nodig zijn om datgene te bereiken wat uw klant graag wil ontvangen. 
Op deze manier betere resultaten behalen én aan de vijf bovengenoemde voorwaarden te voldoen is een hele uitdaging, maar u zult in deze module ervaren dat het mogelijk is.  
 

Wat kunt u aan het eind van deze module? 
Na het volgen van deze module beheerst u de volgende drie hoofdonderwerpen (eenheden van leeruitkomsten): 
1. Procesontwerp  

U bent in staat om een procesontwerp van een gegeven productieomgeving of productielijn te maken met een procesanalyse – kwaliteitsmanagement – capaciteitsplanning en de daarbij benodigde procesonderdelen. 
2. Procesverbetering: 
U kunt door te meten en het gebruik van besturingsmethoden, in een bestaand proces de knelpunten of verspilling opsporen en voorstellen doen met welke technische - als organisatorische maatregelen het proces verbeterd kan worden. 

3. Professioneel reflecteren op eigen praktijk:  
Uw inzicht in uw professionele vaardigheden is vergroot, dat wil zeggen dat u laat zien hoe u in uw werkomgeving de kennis, vaardigheden en methoden m.b.t. de onderwerpen van het gevolgde onderwijs toepast en reflecteert op uw ontwikkeling en handelen in de beroepspraktijk. 

 
Hieronder vindt u de officiële beschrijving van de module in programmaleeruitkomsten (PLU), leeruitkomsten en toetscriteria. 

 

School(s)

  • Instituut voor Engineering