Vak: Procesverbetering credits: 10

Vakcode
ENDP23PRV
Naam
Procesverbetering
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
10
Taal
Nederlands
Coördinator
F.P.A. van Haperen
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • Programmeren 1 - Overige toetsing
  • Programmeren 2 - Overige toetsing
  • Project Procesverbetering - Overige toetsing
  • Wiskunde 2 - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

 
 
 

Procesverbetering: 

 

 

PLU: 

Procesverbetering: 

De student kan door te meten en het gebruik van besturingsmethoden, in een bestaand proces de knelpunten of verspilling opsporen en voorstellen doen met welke technische - als organisatorische maatregelen het proces verbeterd kan worden.  

De toetsen waarmee deze PLU wordt getoetst 

I Project Procesverbetering 

Weging 

30% 

De leeruitkomsten behorende tot deze PLU die in deze toetsmethode worden getoetst 

De groep modificeert een proces van een gegeven productieomgeving of productielijn met een procesanalyse – kwaliteitsmanagement – capaciteitsplanning en de daarbij benodigde procesonderdelen.  

 

 

Tentamenvormen 

groepsopdracht 

Tentamenmoment 

einde module 

Indicatoren / beoordelingscriteria 

De weergave, aan de hand van de gegeven werkmethode, van de: procesanalyse - kwaliteitsmanagement – capaciteitsplanning en de benodigde procesonderdelen van een gegeven productieomgeving of productielijn in hun onderlinge samenhang.  

 
Juiste waardering van het proces door het gebruik van metingen, besturingsmethoden en LEAN-technieken.  

 
Beschrijving van in welke mate er in het gegeven proces sprake is van knelpunten of verspilling 

 
Uitleg met welke maatregelen op zowel technisch - als op organisatorisch gebied de gevonden knelpunten en verspillingen in het gegeven proces verminderd kunnen worden 

Minimaal oordeel  

 

5,5 

 

 

PLU: 

Procesverbetering  

De toetsen waarmee deze PLU wordt getoetst 

II Programmeren 1 

Weging 

20% 

De leeruitkomsten behorende tot deze PLU die in deze toets methode worden getoetst 

De student programmeert met taalconstructies, functies en subroutines, enkel- en meervoudige variabelen, bestanden en grafische componenten en besturingselementen. 
 

De student analyseert een probleem en creëert en formuleert een methodische, stapsgewijze oplossingsmethodiek daarvoor: de ontwikkeling van algoritmes. 

 

Tentamenvormen 

individuele opdrachten + assessments 

Tentamenmoment 

tijdens blok en einde blok

Indicatoren / beoordelingscriteria 

Gebruik van een ontwikkelomgeving voor het maken van eigen programma’s (macro’s), inclusief het gebruik van beschikbare debug-faciliteiten 
 

Gebruik van gangbare algemene taalelementen (beslissings- en lusstructuren,  data(structuren), gebruikers IO en het lezen en schrijven van databestanden. 
 

Ontwikkeling van algoritmen en de realisatie daarvan in software voor de oplossing van gegeven problemen. 

Minimaal oordeel  

 

 

PLU: 

Procesverbetering  

De toetsen waarmee deze PLU wordt getoetst 

III Wiskunde 2 

Weging 

30% 

De leeruitkomsten behorende tot deze PLU die in deze toetsmethode worden getoetst 

 

 De student geeft, zonder gebruik te maken van een grafische rekenmachine, 
lijnen en parabolen in het platte vlak weer en werkt hier mee verder.  

 

De student lost veel voorkomende functies op, bepaalt de eerste en tweede afgeleiden van functies en werkt dit uit in niet toegepaste vraagstukken. 

 

Er mag wel gebruik gemaakt worden van een standaard wetenschappelijke rekenmachine, zoals de Casio fx82. 

Tentamenvormen 

tentamen 

Tentamenmoment 

einde blok

Indicatoren / beoordelingscriteria 

De student kan op juiste wijze en zonder gebruik te maken van een rekenmachine: 

- de richtingscoëfficiënt van een lijn bepalen 

- een vergelijking van een lijn bepalen met behulp van de richtingscoëfficiënt 

- lijnen en parabolen tekenen in het platte vlak 

- het snijpunt in het platte vlak bepalen van een lijn en een parabool of  

  van 2 parabolen  

- met kwadraat afsplitsen de top van een parabool bepalen  

- de vergelijking van een parabool bepalen wanneer de top en 1 punt bekend zijn 

- machtsfuncties, wortelfuncties, absolute-waarde functies, polynomen,  

  goniometrische functies, exponentiële functies en logaritmische functies tekenen 

- rekenen met machtsfuncties, wortelfuncties, absolute-waarde functies, polynomen, goniometrische functies, exponentiële functies en logaritmische functies 

- polynomen ontbinden in eerstegraads termen 

- de afgeleiden bepalen van enkele standaardfuncties 

- de somregel, de productregel, de quotiëntregel en de kettingregel toepassen  

  bij het differentiëren van functies 

- stationaire punten en buigpunten van functies bepalen 

- met behulp van een tekenoverzicht nagaan wat het karakter van een stationair punt is, d.w.z. of er sprake is van een maximum, een minimum of een buigpunt 

Minimaal oordeel  

 

5,5 

 

PLU: 

Procesverbetering  

De toetsen waarmee deze PLU wordt getoetst 

IV Programmeren 2  

Weging 

20% 

De leeruitkomsten behorende tot deze PLU die in deze toetsmethode worden getoetst 

De student programmeert (deel)programma’s met taalconstructies, functies en subroutines, enkel- en meervoudige variabelen, bestanden en object-georiënteerde grafische componenten en besturingselementen. 

 
De student analyseert een omvangrijker probleem en complexere algoritmes daarvoor, voert op systematische wijze daarmee scenario’s uit en doet verdere suggesties voor verbetering. 

Tentamenvormen 

individuele opdrachten + assessments 

Tentamenmoment 

tijdens blok & einde blok 

Indicatoren / beoordelingscriteria 

Het hanteren van objecten, waaronder grafische objecten, formulieren en gebeurtenissen 
 

Analyse van een gegeven (energie gerelateerd) probleem en van verschillende, in complexiteit toenemende, algoritmes om het gegeven probleem zo goed mogelijk te ‘handlen’ 
 

Het uitvoeren van een analyse en ontwerp en de implementatie in software van toe te voegen deelfuncties, waaronder indicatoren en een visuele gebruikersinterface 
 

Toepassen van eenvoudige validatie voor uitkomsten gegenereerd door de gerealiseerde applicatie 

Minimaal oordeel  

 

 

 

Inhoud

M2 Procesverbetering 

 

Wat houdt deze module in? 
In elke organisatie komen processen voor om producten en/of diensten te kunnen leveren. In veel gevallen staat er nogal wat druk op deze processen. Ze moeten sneller, meer klantgericht en het liefst met direct zichtbare resultaten. In deze module kijkt u vanuit een procesmatige logica naar de organisatie. Deze logica gaat over procesverbetering en is geldig voor zowel productie- als dienstverlenende organisaties, maar ook voor digitale besturingsprocessen. Procesverbetering staat hierbij niet op zichzelf, maar dient bij te dragen aan resultaatverbetering: mensen willen graag bijdragen aan procesverbetering, als ze zien dat daardoor betere resultaten behaald worden. Dus betere resultaten behalen, maar dan wel: 
* snel  
* efficiënt  
* betrouwbaar  
* zonder extra kosten  
* en zonder extra werkdruk voor de medewerkers of concessies aan de kwaliteit.  
Om dit te bereiken leert u om objectief te kijken naar alle handelingen die in een proces voorkomen en hoe u knelpunten daarin zichtbaar maakt. Daarna beoordeelt u welke handelingen echt nodig zijn om datgene te bereiken wat uw klant graag wil ontvangen. 
Op deze manier betere resultaten behalen én aan de vijf bovengenoemde voorwaarden te voldoen is een hele uitdaging, maar u zult in deze module ervaren dat het mogelijk is.  
 

Wat kunt u aan het eind van deze module? 
Na het volgen van deze module beheerst u de volgende drie hoofdonderwerpen (eenheden van leeruitkomsten): 
1. Procesontwerp  

U bent in staat om een procesontwerp van een gegeven productieomgeving of productielijn te maken met een procesanalyse – kwaliteitsmanagement – capaciteitsplanning en de daarbij benodigde procesonderdelen. 
2. Procesverbetering: 
U kunt door te meten en het gebruik van besturingsmethoden, in een bestaand proces de knelpunten of verspilling opsporen en voorstellen doen met welke technische - als organisatorische maatregelen het proces verbeterd kan worden. 

3. Professioneel reflecteren op eigen praktijk:  
Uw inzicht in uw professionele vaardigheden is vergroot, dat wil zeggen dat u laat zien hoe u in uw werkomgeving de kennis, vaardigheden en methoden m.b.t. de onderwerpen van het gevolgde onderwijs toepast en reflecteert op uw ontwikkeling en handelen in de beroepspraktijk. 

 
Hieronder vindt u de officiële beschrijving van de module in programmaleeruitkomsten (PLU), leeruitkomsten en toetscriteria. 


2. Procesverbetering 
De student kan met meettechnieken en besturingsmethoden, in een bestaand proces de knelpunten of verspilling opsporen en voorstellen doen met welke technische en organisatorische maatregelen het proces verbeterd kan worden. 

3.Het inzicht in de professionele vaardigheden is vergroot, dat wil zeggen dat de student laat zien hoe hij/zij in zijn/haar werkomgeving de kennis, vaardigheden en methoden m.b.t. de onderwerpen van het gevolgde onderwijs toepast en reflecteert op zijn/haar ontwikkeling en handelen in de beroepspraktijk. 

 

School(s)

  • Instituut voor Engineering