Vak: Kijk in de wijk credits: 5
- Vakcode
- ETVP21THEMA3
- Naam
- Kijk in de wijk
- Studiejaar
- 2023-2024
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- M. van der Meer
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Opdracht
- Practicum / Training
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Professioneel product - Professioneel product
- Vaardigheidstoets - Vaardigheidstoets
Leeruitkomsten
De student…
- Benoemt welke omgevings- en sociaal-maatschappelijke factoren kunnen leiden tot kwetsbaarheid
- Benoemt en interpreteert de handelingsvraagstukken van specifieke groepen.
- Benoemt welke bijdrage ergotherapeuten kunnen leveren aan sociale inclusie en participatie van kwetsbare groepen.
- Laat een ondernemende houding zien in de rol van ergotherapeut in de wijk.
- Voert een vraagverhelderend gesprek uit bij een cliënt in een simulatiesetting met handelingsvragen waarbij hij gebruikt maakt van aangeleerde gesprekstechnieken en past indien nodig gedrag en communicatiestijl aan op een interculturele situatie.
Inhoud
In dit thema werken studenten wijkgericht en ligt de nadruk op de omgeving: wat is de invloed van de omgeving op het handelen en welke factoren dragen bij aan het wel of niet kunnen participeren in de samenleving.
In de integrale leerlijn werken studenten aan een project waarbij ze een buurt of dorp in Noord-Nederland verder gaan verkennen en op zoek gaan naar de relatie tussen de omgeving en handelingsvraagstukken bij diverse populaties.
In de integrale leerlijn werken studenten aan een project waarbij ze een buurt of dorp in Noord-Nederland verder gaan verkennen en op zoek gaan naar de relatie tussen de omgeving en handelingsvraagstukken bij diverse populaties.
- De integrale leerlijn wordt in dit thema getoetst; studenten maken een wijkscan die ze presenteren middels een vlog en presentatie.
- In de vaardigheden leerlijn leren studenten een sociale netwerkanalyse uit te voeren. De communicatieve vaardigheden komen aan bod en ook wordt ingegaan op collectieve voorzieningen en hoe deze ingezet kunnen worden ten behoeve van de cliënt
- De vaardigheden leerlijn wordt getoetst door middel van een individuele toets waarbij met een simulatie cliënt een keukentafelgesprek wordt gevoerd.
- In de conceptuele leerlijn wordt ingegaan op de theoretische achtergronden van het werken met populaties als ergotherapeut en op de wet- en regelgeving rondom de collectieve voorzieningen. Ook komt aan de orde hoe het PEOP-model kan worden toegepast bij populaties en hoe de community development benadering ingezet kan worden.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Gezondheidsstudies