Vak: Business Process Management 2 credits: 5

Vakcode
ITVB23BPM2
Naam
Business Process Management 2
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
Y.J. Rinsma
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • Business Process Management 2 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

  • De student: - identificeert knelpunten en voorstellen voor verbetering in een enkelvoudig bedrijfsproces in een casus vanuit de BPM-theorie. - analyseert fouten in enkelvoudige bedrijfsprocessen op basis van BPM-kwaliteitscriteria. - simuleert een enkelvoudig bedrijfsproces met behulp van een simulatietool als middel van een analyse van het huidige bedrijfsproces.
  • De student past in teamverband gesprekstechnieken toe in een klantgesprek als onderdeel van de borging van het ontwikkelproces van een software product en het vaststellen van de requirements.
  • De student past verschillende communicatie- en conflicthanteringsstijlen, passend bij de professionele gesprekssituatie, flexibel toe tijdens het uitvoeren van een it-opdracht en reflecteert op zijn eigen vaardigheden.

Inhoud

Het vak Business Process Management (BPM), bouwt voort op het vak van BPM-1 van jaar 1.
In dit vak komen -naast een klein stukje herhaling van de basisprincipes van modelleren, zoals we dat in jaar 1 hebben geleerd- de volgende onderwerpen aan bod:

  1. geavanceerde procesmodellen opstellen: we gaan daartoe meer (complexe) symbolen uit BPMN2.0 gebruiken in een procesmodel en toepassen in de Signavio-editor;
  2. een kwantitatieve analyse uitvoeren: dat doen we door het gebruik van "process performance measures" en een simulatie van een bedrijfsproces met behulp van
    Signavio (hoe te meten of het proces verbeterd is). Dit i.t.t. jaar 1: toen is er een kwalitatieve analyse van een bedrijfsproces uitgevoerd.
    3)  theorie over het automatiseren van processen m.b.v. Business Process Management Systems (BPMS);
  3. een eerste korte verkenning van "process intelligence": de analyse van een logfile van de uitvoering van een bedrijfsproces.
  4. Er wordt een klantgesprek gevoerd, met behulp van diverse Gesprekstechnieken, om op basis hiervan een advies uit te brengen. De professionaliteit is van de student hierbij een belangrijk aandachtspunt.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT