Vak: Stage Buitenland credits: 30

Vakcode
ITVB23STB
Naam
Stage Buitenland
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
30
Taal
Engels, Nederlands
Coördinator
K.E. Bijker
Werkvormen
  • Action learning
  • Probleem gestuurd onderwijs
  • Stage, werk
  • Supervisie
Toetsen
  • Schriftelijke taalvaardigheid - Overige toetsing
  • Stage - Overige toetsing
  • Workshop Solliciteren - Overige toetsing

Leeruitkomsten

  • De student analyseert een passend probleem en de bijbehorende oplossing ervan of omschrijft een passende kans en de uitwerking ervan voor de buitenlandse stageverlenende organisatie op basis van ingewonnen en verzamelde bedrijfsinformatie en relevante theorie.
  • De student formuleert een passende onderzoeksstrategie- en methode en voert het onderzoek uit volgens de researchtheorie en -richtlijnen.
  • De student formuleert, indien van toepassing, een passend advies, gericht op de oplossing van het probleem of op het verzilveren van de kans voor de stageverlenende organisatie op basis van relevante uitkomsten van analyse en/of, ontwerp en/of realisatie en adviestheorie.
  • De student creëert een relatief complex en innovatief beroepsproduct op basis van uitgevoerde activiteiten in de stage m.b.t. analyse, ontwerp, advies en realisatie.
  • De student onderbouwt de keuzes voor de te hanteren methodieken en technieken die gebruikt zijn bij het realiseren van de beroepsproducten.
  • De student evalueert het gemaakte beroepsproduct tegen de gestelde kwaliteitseisen verstrekt door de opdrachtgever.
  • De student evalueert in hoeverre de geformuleerde stagedoelstellingen zijn behaald op basis van evaluatiemethodieken.
  • De student werkt projectmatig mee aan verschillende ICT-opdrachten binnen een bedrijfscultuur en/of werkt samen aan een opdracht vanuit het werkveld met een externe opdrachtgever die relevant is voor een ICT-opleiding.
  • De student schrijft zelfstandig een goed gestructureerd verantwoordingsverslag naar aanleiding van een ICT-opdracht in een beroepspraktijksituatie, in correct Nederlands of Engels en conform de eisen uit De Schrijfwijzer Verantwoordingsverslag.
  • De student schrijft een CV met begeleidende mail, voert een sollicitatiegesprek en ontwikkelt een professioneel netwerk binnen het ICT-werkveld.

Inhoud

Het accent ligt bij de stage Buitenland op jouw verdere ontwikkeling als ICT-professional op HBO-niveau. Daarbij wordt een grote mate van zelfstandigheid en verdieping verwacht. In de stage Buitenland wordt meer aandacht gevraagd voor het toepassen van methoden, technieken en concepten. Je toont jouw onderzoekend vermogen door een stukje onderzoek uit te voeren.  

De stage wordt ingevuld door een expliciet geformuleerde, ICT-gerelateerde opdracht uit te werken, onder begeleiding van een ICT-professional. Je maakt een beroepsproduct dat een bijdrage levert aan de oplossing van een bedrijfsprobleem. De begeleiding  heeft het karakter van supervisie, jouw eigen inbreng is belangrijk. Er wordt over de opdracht gerapporteerd in verslagvorm. Daarmee vormt de stage een belangrijke voorbereiding op de afstudeeropdracht.  

Je bewijst tijdens de stage de volgende HBO-ICT-brede competenties op niveau 2: Analyseren, Adviseren, Ontwerpen en Realiseren.

De stage leidt daarnaast tot de volgende specifieke stage-competenties:

  • De student oriënteert zich breed op de beroepspraktijk:
    Dit wordt onder meer gerealiseerd door studenten te laten kennismaken met een andere en/of ander type (sector, omvang) organisatie.
  • De student past (nieuwe) kennis en vaardigheden toe:
    Studenten worden in de gelegenheid gesteld zich bewust en breed te verdiepen in de beroepspraktijk. Daarom wordt bij de stage de mogelijkheid opengehouden om te kiezen voor een niet direct op het afstudeerprofiel gerichte stage-inhoud. Wel dient sprake te zijn van toepassing van tot dan toe opgedane kennis en vaardigheden, of van een relevante aanvulling op het curriculum.
  • De student kan praktijkproblemen zelfstandig aanpakken, uitwerken en erover rapporteren:
    Eén van de doelen van de opleiding is het bevorderen van het zelfstandig en professioneel functioneren van studenten. Hiervan afgeleid is ook bij de beroepscomponenten sprake van een toenemende zelfstandigheid in de uitvoering van de stageactiviteiten. Als gevolg daarvan wordt van studenten verwacht dat zij, aan het begin van de stage, in overleg met de bedrijfsbegeleider en docentbegeleider een passende stageopdracht formuleren en dat de student op basis daarvan een stageprojectplan opstelt. De student stelt tijdens zijn stage een professioneel verantwoordingsrapport op waarin op gestructureerde en methodische wijze een onderbouwde oplossing voor het bedrijfsprobleem wordt verwoord.
  • De student ontwikkelt zich verder professioneel en persoonlijk:
    De student is in staat om zakelijk te reflecteren op de door hem gemaakte professionele keuzes en kan daarover verslag leggen.

De stage heeft een omvang van 28 EC's. Bij de stage hoort nog 2 EC m.b.t. het verantwoordingsrapport en de workshop Solliciteren. Totaal 30 EC's.

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT