Vak: Conceptontwikkeling credits: 5

Vakcode
ONVA22COW
Naam
Conceptontwikkeling
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
A.S. Niemeijer
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Conceptontwikkeling - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties:
1.1 De student herkent kansen  
1.2 De student laat creativiteit zien
1.3 de student heeft een toekomstvisie
1.4 De student draagt voorbeelden aan van ideeën die waarde hebben voor hemzelf en anderen
2.1 De student is zelfbewust en zelfredzaam.
2.2 De student toont motivatie en doorzettingsvermogen
2.4 De student maakt kennis met financiële, ecologische en sociale impact.
2.5 De student zet anderen in beweging.
3.4 De student werkt met anderen.


Leeruitkomsten:
De student:
  1. voert een LEAN-onderzoek uit en vertaalt dit naar het business model canvas.
  2. ontwikkelt een creatief en innovatief bedrijfsconcept (door) door middel van design thinking en brengt het in kaart.
  3. is zich bewust van zijn passie en dromen en kan dit vertalen naar het ontwikkelde bedrijfsconcept.
  4. voert een omgevingsanalyse uit waarmee kansen en bedreigingen voor het ontwikkelde bedrijfsconcept in kaart worden gebracht.
  5. ontwikkelt het bedrijfsconcept (door) door middel van co-creatie met medestudenten.

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
Je hebt wellicht al een onderneming en daarmee dus een bedrijfsconcept, maar het kan ook zijn dat het nog niet meer is dan een idee dat in je hoofd zit. In deze eerste periode ga je een magazine ontwerpen (schrijven én illustreren) waarmee jij jouw bedrijfsconcept of idee niet alleen in je hoofd hebt zitten, maar ook visueel maakt.

Wie ben jij als ondernemer en waarom onderneem je eigenlijk? Wie zit er op jouw product of dienst te wachten en waarom eigenlijk? En heeft jouw onderneming bestaansrecht; welke waarde voeg het toe aan de maatschappij?
Door dit allemaal in beeld te brengen, krijg je niet alleen zelf een scherper beeld van jouw onderneming. Het stelt anderen ook in staat jou verder te helpen, omdat het dus niet langer alleen in je hoofd zit.

Door wekelijkse bijeenkomsten, inspirerende gastsprekers en toepasbare modellen ontwikkel je uiteindelijk in deze periode een helder bedrijfsconcept (door). Alle ideeën en informatie die je verzamelt, opdrachten die je maakt en inspiratie die je opdoet komen samen in het magazine dat je gaat maken. Het is jouw bedrijfsconcept en jouw magazine. De vormgeving van het magazine mag je daarom in alle creativiteit zelf bedenken. 



Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/adondernemen of de Blackboardcourse.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance