Vak: Ondernemingsplan credits: 5

Vakcode
ONVA22ONP
Naam
Ondernemingsplan
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
A.S. Niemeijer
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Ondernemingsplan - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties:
1.1 De student herkent kansen  
1.3 de student heeft een toekomstvisie
1.4 De student draagt voorbeelden aan van ideeën die waarde hebben voor hemzelf en anderen
2.1 De student is zelfbewust en zelfredzaam.
2.4 De student maakt kennis met financiële, ecologische en sociale impact.
2.5 De student zet anderen in beweging.
3.4 De student werkt met anderen.


Leeruitkomsten
De student:
  1. Koppelt persoonlijke kwaliteiten of ontwikkelpunten aan het toekomstig succes van het bedrijfsconcept.
  2. Beschrijft het bedrijfsconcept met behulp van de Value Proposition Map.
  3. Beschrijft de organisatie van de belangrijkste bedrijfsprocessen en de strategische partners.
  4. Beschrijft de belangrijkste juridische aspecten en haalbaarheid die van toepassing zijn op de onderneming en het bedrijfsconcept.
  5. Onderzoekt de markt, relevante marktontwikkelingen en stelt een concurrentenanalyse op.
  6. Formuleert een marketingstrategie gebaseerd op de klassieke marketingmix.
  7. Stelt een financieel plan op voor (de toekomst van) de onderneming.
  8. Reflecteert op belangrijke beslissingen in de totstandkoming van het ondernemingsplan en laat dit zien aan de hand van de ontwikkeling van het businessmodel canvas.

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud
In de eerste periode van dit semester heb je een bedrijfsconcept (door)ontwikkeld. Je hebt een magazine ontworpen om het bedrijfsconcept of idee niet (langer) alleen maar in je hoofd te hebben. Dit magazine heb je in een presentatie toegelicht en je hebt feedback ontvangen.

Ondernemers gaan vaak snel van start. Dat lijkt logisch omdat je enthousiast bent, maar een goede voorbereiding zorgt voor meer succes. In deze tweede periode ga je daarom een ondernemingsplan schrijven voor jouw (door)ontwikkelde bedrijfsconcept. Dit heeft als doel om de levensvatbaarheid van jouw bedrijfsconcept aan te tonen; heb je daadwerkelijk een gat in de markt ontdekt? En op welke wijze en binnen welke termijn kun jij dat tot een succes maken?

Met een ondernemingsplan maak je duidelijk welke producten en of diensten je gaat aanbieden en waar je je gaat vestigen. Daarnaast maak je de kansen, beperkingen, concurrentie en potentiële klanten concreet en formuleer je een marketing- en salesaanpak. Belangrijk is ook dat je in beeld brengt welke winst je wanneer verwacht en hoeveel geld je nodig denkt te hebben om te kunnen starten. Als je een financiering nodig hebt, is een ondernemingsplan noodzakelijk om de bank, business angels of investeerders te overtuigen.

Een ondernemingsplan bestaat uit regelmatig terugkerende onderdelen. Alle bijeenkomsten zijn gericht op het schrijven van je ondernemingsplan. Door alle onderdelen van het plan één voor één uit te werken, kom je er vanzelf achter wanneer je in je plannen iets over het hoofd hebt gezien en of je plannen ook daadwerkelijk haalbaar zijn.


Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/adondernemen of de Blackboardcourse.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance