Vak: Ondernemingsplan in uitvoer credits: 5

Vakcode
ONVA22OPU
Naam
Ondernemingsplan in uitvoer
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
A.S. Niemeijer
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Ondernemingsplan in uitvoer - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties:

1.1 De student herkent kansen
1.2 De student laat creativiteit zien 
1.3 de student heeft een toekomstvisie 
2.1 De student is zelfbewust en zelfredzaam
2.2 De student toont motivatie en doorzettingsvermogen
2.3 De student gebruikt middelen in zijn onderneming
2.4 De student maakt kennis met financiële, ecologische en sociale impact
2.5 De student zet anderen in beweging
3.1 De student neemt het initiatief
3.2 De student maakt gebruik van planning en beheer
3.4 De student werkt met anderen
3.5 De student leert door ervaring


Leeruitkomsten:
De student:
  1. stelt een salesplan op voor zijn bedrijf, voert dit uit en stelt dit eventueel bij.
  2. ontwerpt een marketingplan voor zijn bedrijf, voert dit uit en stelt dit eventueel bij.
  3. gebruikt evenementen om met netwerken zijn bedrijf te laten groeien. 
  4. communiceert met stakeholders over de groei van zijn bedrijf.
  5. houdt de financiële administratie bij die voldoet aan eisen van de wet en hij verantwoordt geldstromen.
  6. evalueert bedrijfsbeslissingen en veranderingen in het Business Model Canvas uit semester 1.
  7. beschrijft de belangrijkste ontwikkelingen in zijn bedrijf.
  8. reflecteert op zijn ontwikkeling in het eigen ondernemerschap.


 

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
Deze periode staat in het teken van de lancering van je bedrijf; het uitvoeren van je ondernemingsplan. Logischerwijs vinden de meeste studenten dan ook de weg naar de Kamer van Koophandel om zich in te schrijven.
Direct aan het begin stel je de doelen vast die je in deze periode wil bereiken. Je doelen zijn ambitieus en tegelijkertijd haalbaar en staan beschreven in een gefundeerd en realistisch sales- en marketingplan. Parallel hieraan bouw je je logistieke proces op, schaf je voorraad en wellicht bedrijfsmiddelen aan en ontwikkel je een gedegen financiële administratie om grip op te zaak te houden. In deze weken bezoek je netwerkevenementen, ga je bij klanten langs, bedenk en voer je allerlei marketingcampagnes uit: alles met het doel om je gestelde doelen te bereiken. Met je eerste ervaringen in sales zul je ongetwijfeld erachter komen dat je bedrijfsconcept finetuning behoeft, misschien zelfs een 180-graden andere koers. Dat is niet erg; je bedrijfsconcept zal altijd in ontwikkeling blijven.

Na afloop stel je een 'jaarverslag’ op. Je bepaalt in hoeverre je gestelde doelen zijn bereikt, laat de harde financiële cijfers zien en reflecteert op de succesvolle en minder succesvolle bedrijfsactiviteiten die je hebt ondernomen op het gebied van marketing en sales.
Ook blik je terug op je eerste plannen en je ondernemingsplan uit blok 1 en 2.
Hoe ziet je businessmodel er nu uit? Welke aanscherping heb je gedaan in je Business Model Canvas en marketingmix? Hoe heb jij je ontwikkeld als ondernemer? Heb jij meer gevoel gekregen wat jouw ‘Why’ is gedurende deze maanden?


Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/adondernemen of de Blackboardcourse.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance