Vak: Verantwoorden en toekomstperspectief credits: 5

Vakcode
ONVA22VTP
Naam
Verantwoorden en toekomstperspectief
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
H. Veldman
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Verantwoorden en toekomstperspectief - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties:
1.1 De student herkent kansen.
1.2 De student laat creativiteit zien
1.3 De student heeft een toekomstvisie
1.4 De student zet ideeén om in een waardevol product of waardevolle dienst
1.5 De student laat zien dat hij ethisch en duurzaam kan denken
2.4 De student maakt kennis met financiële, ecologische en sociale impact
3.4 De student werkt met anderen 


Leeruitkomsten:

De student:

  1. Onderzoekt de ecologische impact van de onderneming en maakt een relevante vergelijking van de impact met bedrijven uit de branche en vertaalt dit naar waardevolle ecologische kansen voor de onderneming.
  2. Brengt de sociale en ecologische kansen en bedreigingen van de onderneming in kaart door het maken van een dubbele materialiteitanalyse en formuleert op basis daarvan een meervoudige waardecreatie strategie voor de onderneming
  3. Identificeert de Stakeholders van de onderneming en betrekt hen bij de totstandkoming van de dubbele materialiteitanalyses om daarmee draagvlak te creëren voor de meervoudige waardecreatie.
  4. Past het Business Model Template toe op basis van meervoudige waardecreatie en ontwerpt hiermee een alternatief toekomstbestendig business model voor de onderneming.
  5. Bekritiseert de verschillende businessmodellen van de onderneming aan de hand van het kwadrantenmodel van Dommerholt en formuleert daaruit een beeld van een gewenste toekomst voor zichzelf en de onderneming.

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
Bij het onderdeel Verantwoorden en Toekomstperspectief ga je een andere blik naar je onderneming te kijken: de blik van meervoudige waardecreatie. Als ondernemer creër je waarde voor je klanten en voor jezelf. Maar zijn jij en je klant de enige stakeholders voor wie je waarde creëert? En wat voor soorten waarden zijn dat eigenlijk die een ondernemer kan toevoegen (of vernietigen)?
De focus ligt vaak op financiële waarde, maar consumenten en de overheid verwachten steeds meer van bedrijven verwacht dat ze ook sociale en ecologische waarde creëren. Daarnaast zijn er veel succesvolle ondernemers die zich juist onderscheiden door meervoudige waardecreatie. Voorbeelden zijn de Graanrepubliek in Bad Nieuweschans of marketingbureau Ten Stripes in Groningen.

In blok 1 bij het vak Betekenisvolle Economie heb je geleerd dat de keuzes die bedrijven maken niet altijd positief zijn voor de mens (kinderarbeid in de kleding) en de planeet (ontbossing en milieuvervuiling). Dit blok bouw je voort op deze onderwerpen door voor je eigen onderneming te onderzoeken wat de sociale en ecologische impact is van je eigen onderneming.

Je gaat werken met de dubbele materialiteitanalyse. Dat begrip gaan jullie dit blok vaak tegenkomen, omdat dit de manier is om het over meervoudige waarde te hebben. Dat vinden wij niet alleen, maar wordt ook vanuit de wetgeving opgelegd. Grote bedrijven rapporteren hierover al in hun jaarverslag en dat ga jij ook leren als toekomstbestendige ondernemer. Dit is een nieuwe ontwikkeling en daarom doen we dit samen met Accountancykantoor Harrier en studenten Accountancy van de Hanzehogeschool. Zij gaan met jullie in gesprek over je impact en geven jullie hierover advies.

Op basis van deze inzichten werk je een alternatief duurzaam businessmodel uit, namelijk het Business Model Template (BMT). In het eerste semester heb je al een Business Model Canvas uitgewerkt en nu werk je ook het BMT uit, zodat je aan het einde van jaar 1 twee verschillende businessmodellen hebt uitgewerkt. Wij vragen jullie vervolgens kritisch te kijken naar beide businessmodellen en onderbouwd weer te geven welk businessmodel het beste bij jouw visie op ondernemen past.


Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/adondernemen of de Blackboardcourse.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance