Vak: Ouderbetrokkenheid en opvoedingsondersteuning & informatievaardigheden credits: 5
- Vakcode
- PEDA21OOI
- Naam
- Ouderbetrokkenheid en opvoedingsondersteuning & informatievaardigheden
- Studiejaar
- 2023-2024
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- D.T. Dijkstra-Bark
- Werkvormen
-
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Ouderbetrokkenheid 1 - Computer, organisatie ToetsCentrum
- Ouderbetrokkenheid 2 - Presentatie
Leeruitkomsten
In deze cursus staan de volgende leeruitkomsten centraal:
De student:
1. kent manieren waarop ouders betrokken kunnen zijn bij het kindcentrum en de school en heeft inzicht in de doelen en effectiviteit van de diverse vormen van ouderbetrokkenheid.
2. heeft inzicht in het belang van opvoedingsondersteuning als vorm van preventie en kent diverse vormen van opvoedingsondersteuning, onderliggende theorieën en modellen en relevante wettelijke kaders en (landelijk) beleid rondom de zorg voor het jonge kind.
3. kent en onderscheidt de belangrijkste theorieën over ouderschap en opvoeding van kinderen, waarbij gedacht wordt aan de kenmerken van de ouderschapstheorie van Alice van der Pas, opvoedingsstijlen, visies op opvoeding en historische aspecten.
4. kent en onderscheidt de basisbegrippen uit de systeemtheorie die relevant zijn voor gezinssystemen.
5. heeft inzicht in de wijze waarop beschermende- en risicofactoren van invloed zijn op de opvoeding en ontwikkeling van kinderen.
6. kan een literatuuronderzoek uitvoeren gericht op de effectiviteit van opvoedingsondersteuning (interventie), gevonden bronnen beoordelen op hun waarde en hierover door middel van een presentatie verslag doen.
De student:
1. kent manieren waarop ouders betrokken kunnen zijn bij het kindcentrum en de school en heeft inzicht in de doelen en effectiviteit van de diverse vormen van ouderbetrokkenheid.
2. heeft inzicht in het belang van opvoedingsondersteuning als vorm van preventie en kent diverse vormen van opvoedingsondersteuning, onderliggende theorieën en modellen en relevante wettelijke kaders en (landelijk) beleid rondom de zorg voor het jonge kind.
3. kent en onderscheidt de belangrijkste theorieën over ouderschap en opvoeding van kinderen, waarbij gedacht wordt aan de kenmerken van de ouderschapstheorie van Alice van der Pas, opvoedingsstijlen, visies op opvoeding en historische aspecten.
4. kent en onderscheidt de basisbegrippen uit de systeemtheorie die relevant zijn voor gezinssystemen.
5. heeft inzicht in de wijze waarop beschermende- en risicofactoren van invloed zijn op de opvoeding en ontwikkeling van kinderen.
6. kan een literatuuronderzoek uitvoeren gericht op de effectiviteit van opvoedingsondersteuning (interventie), gevonden bronnen beoordelen op hun waarde en hierover door middel van een presentatie verslag doen.
Inhoud
Binnen het vak Ouderbetrokkenheid en opvoedingsondersteuning wordt kennis aangeboden op het gebied van de pedagogiek, opvoedingsstijlen, systeemtheorie, theorie rondom ouderbetrokkenheid en opvoedingsondersteuning.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Pedagogische Academie