Vak: Wereldburgerschap credits: 5

Vakcode
TPVM17PSY7
Naam
Wereldburgerschap
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
H. Pot
Werkvormen
  • Opdracht
  • Werkcollege
Toetsen
  • Actieve Participatie - Actieve participatie
  • Projectopdracht - Opdracht

Leeruitkomsten

Cursusleeruitkomsten 
 
De student laat in het gedrag en in de communicatie zien dat hij/zij zich kan verplaatsen in de culturele context van de doelgroep (patiënten, cliënten, klanten en collega’s in de eigen beroepspraktijk). De student integreert theoretische kennis en cultuursensitieve vaardigheden in het handelen en in de communicatie binnen de professionele omgeving. 
 
  • De student reflecteert op het toepassen van gesprekstechnieken met betrekking tot begrip voor de ander en het uitstellen van het eigen oordeel.  
  • De student neemt actief deel aan groepsgesprekken in de leersetting en stelt zich begripvol op naar studenten met een andere mening.  
  • De student gaat op zoek naar ethische dilemma’s op het gebied van diversiteit binnen de toekomstige werkomgeving. Dit kan betrekking hebben op het contact met de doelgroep en mensen waar de student een samenwerkingsrelatie aangaat. 
  • De student past minimaal één sociaal psychologische theorie toe op een zelfgekozen actueel maatschappelijk diversiteitsvraagstuk. De student belicht het vraagstuk vanuit minimaal twee invalshoeken.  
  • De student geeft voorbeelden over zijn eigen handelen t.a.v. de competenties ‘culturele empathie’, ‘flexibiliteit’, ‘sociaal initiatief’, ‘openmindedness’ en ‘emotionele stabiliteit’.  

Inhoud

In een samenleving die steeds meer divers wordt, is diversiteit niet meer weg te denken. Hoe gaan wij met diversiteit om en hoe krijgt het omgaan met diversiteit een plek in ons professionele handelen? Door middel van actieve deelname aan de bijeenkomsten en het maken van opdrachten uit het werkboek komen een aantal onderwerpen aan bod. Centraal binnen deze cursus staat de vaardigheid ‘oordeel uitstellen’. Om hier mee te oefenen wordt de student een aantal handvatten aangeboden. Wij hopen dat de student door het actief deelnemen aan de lessen en door het maken van de opdrachten zichzelf ontwikkelt tot een sensitieve professional die zijn/haar oordeel weet uit te stellen, die kan luisteren naar een andere mening, die kan doorvragen, en tot een weloverwogen eigen oordeel kan komen zonder dat hij/zij een ander daarmee schoffeert. 

Bijzonderheden:
Voor deze cursus geldt actieve particpatie. De regels omtrent Actieve participatie staan in de SHL.

Mocht aan het eind van de Minor blijken dat de niet alle cursussen heeft gehaald, dan moet de student het volgende doen: 
Voor alle hoorcollege-cursussen meld de student dit via het e-mailadres: minor-tp@org.hanze.nl met een verzoek om inschrijving in Osiris (dit kan de student namelijk niet zelf doen). Daarnaast enrollt de student zich in Blackboard zodat de student bij de desbetreffende studiehandleiding kan. De roosters zijn 15 werkdagen voor aanvang van het blok zichtbaar in het Digirooster bij SASS/4/PSYCH MINOR.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Sociale Studies