Vak: Beïnvloeden van gedrag van groepen: Trainen credits: 5

Vakcode
TPVM20PSY1
Naam
Beïnvloeden van gedrag van groepen: Trainen
Studiejaar
2023-2024
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
H.W. Vrijburg
Werkvormen
  • Practicum / Training
  • Werkcollege
Toetsen
  • Portfoliotoetsing - Portfolio assessment

Leeruitkomsten

Na afronding van de cursus ‘Trainen’ beheerst de student de competentie ‘gedragsbeïnvloeding’ op een basisniveau, zodat de student in essentie weet hoe hij/zij  (in de eigen beroepspraktijk) door de interventie trainen, gedrag kan beïnvloeden.
 

Niveau per leeruitkomst:
Inleidend


Cursusleeruitkomst:
Leeruitkomst 1 Blok 1 en blok 3

De student kan in groepsverband een effectieve en consistente trainingshandleiding (bestaande uit een analyse en een draaiboek) ontwerpen, zodanig dat een trainer de training met één uur voorbereiding kan uitvoeren.

In het eerste blok is de analyse klaar:

Subdoelen

  1. De student ervaart zichzelf door middel van verschillende activiteiten (groepsopdracht, feedback geven) als instrument en kan een inschatting maken van zijn capaciteiten als (toekomstig) trainer.
  2. De student kan meerdere diagnoseschema’s invullen als voorbereiding op een ‘open inschrijf training’
  3. De student kan een brainstorm houden en de uitkomsten verwerken
  4. De student kan trainingsdoelen formuleren
  5. De student kan een concept programma opstellen
  6. De student kan een intake bij de deelnemers houden en verwerken
  7. De student kan een (voorlopig) definitief programma opzetten




Leeruitkomst 2 Blok 2 en blok 4

De student maakt het draaiboek definitief en kan een onderdeel van de training zelfstandig uitvoeren, zodanig dat het leren van de deelnemers gefaciliteerd wordt:

Subdoelen:

  1. De student kan een definitief draaiboek maken.
  2. De student kan een eenvoudige oefening (bijv een energizer) instrueren, begeleiden en nabespreken.
  3. De student kan een inleiding (waarbij autoriteit wordt weggeven) en verkenning van theorie uitvoeren.
  4. De student kan een demonstratie van een te leren vaardigheid uitvoeren, begeleiden en nabespreken.
  5. De student kan een checklist ontwikkelen en gebruiken om een vaardigheid uit te voeren, te begeleiden en na te bespreken.
  6. De student kan het stap voor stap oefenen van een vaardigheid uitvoeren, begeleiden en nabespreken.
  7. De student kan een evaluatie van een training ontwikkelen, uitvoeren en begeleiden.

Inhoud

In deze cursus van de Minor Toegepaste Psychologie leert de student zichzelf beter kennen in de rol van trainer. Bij trainen
gaat het veelal om het aanzetten van mensen tot zelfreflectie en het aanleren van nieuw gedrag. In deze cursus wordt in
groepsverband een trainingshandleiding met een analyse en een draaiboek ontworpen. Vervolgens wordt er geoefend met de verschillende trainersvaardigheden aan de hand van het eigen draaiboek. De cursus wordt afgesloten met het uitvoeren van de training voor medestudenten. Middels een portfolio opdracht wordt tenslotte gereflecteerd op de kwaliteit van de analyse, het draaiboek en de uitvoering.

Bijzonderheden:
Actieve participatie is voorwaardelijk.
De actieve participatie houdt in dat de student voorbereid én aanwezig is tijdens de lessen/trainingen/bijeenkomsten. Er mogen per blok maximaal 2 lessen/trainingen/bijeenkomsten gemist worden. Deze gemiste lessen/trainingen/bijeenkomsten dienen gecompenseerd te worden door het maken van (een) vervangende opdracht(en). Als deze opdracht van onvoldoende kwaliteit is (te beoordelen door de docent) óf als er meer lessen/trainingen/bijeenkomsten worden gemist, dan kan de student dit onderdeel van de Minor Toegepaste Psychologie niet afronden.

 
 
 
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Sociale Studies