Vak: Gezonde en actieve leefomgeving credits: 5

Vakcode
ASVA21SVB
Naam
Gezonde en actieve leefomgeving
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
K. Leemeijer
Werkvormen
  • Action learning
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • Gezonde en actieve leefomgeving - Professioneel product

Leeruitkomsten

Ad Sport LOLU 1 – Professionele identiteit
De Ad sport professional geeft op een systematische wijze sturing aan zijn eigen professionele identiteit op basis van reflectie en m.b.v. kennis en ervaringen van anderen en draagt op deze wijze bij aan de ontwikkeling van zichzelf en de directe, professionele omgeving.  

Ad Sport LOLU 3 – Ontwerpen en begeleiden
De Ad sport professional coördineert, positioneert en begeleidt projecten en programma’s ter bevordering van sport en bewegen. De Ad sport professional initieert deze projecten en voert deze beweegprogramma’s samen met anderen en onder begeleiding uit en is daarbij in staat om naar gelang de situatie een uitvoerende en coördinerende rol te vervullen op tactisch en operationeel niveau.

Ad Sport LOLU 4 - Coördineren en samenwerken 
De Ad sport professional managet en organiseert binnen gestelde kaders onder begeleiding- en deels zelfstandig een goede bedrijfsvoering en adequate uitvoering van de werkzaamheden en is daarin ondernemend.   
 

Inhoud

In deze module, creëren van een actieve en gezonde leefomgeving hanteren we de volgende uitgangspunten.

1 Een beweegvriendelijke omgeving is een leefomgeving die mensen faciliteert, stimuleert en uitdaagt om te bewegen, te spelen en te sporten. Hierbij maken we gebruik van het BVO-model (Hardware, Software en Orgware).
2 Vitaliteit wordt vertaald naar 6 dimensies van positieve gezondheid van Huber.

In deze module gaat de student de uitdaging aan om een bestaand sociaal-maatschappelijk sport- en beweegconcept te vertalen naar een zelfgekozen praktijksituatie. Deze interventie moet uitgevoerd worden, anderen activeren en bijdragen aan het vitaliseren van gemeenschappen (wijken, dorpen), met behulp van de kracht van sport en bewegen in de openbare ruimte.
 
De student heeft de opdracht om de doelgroep op basis van de 6 dimensies van positieve gezondheid en vanuit een ecologische benadering te activeren. De student gebruikt daarbij de opgedane kennis en inzichten die in voorgaande studiejaren zijn aangereikt. Het gaat dan met name om aspecten van sportmarketing en gedragsverandering.

In dit blok heeft de student met ander woorden de complexe taak om de waarden van sport in een praktisch project bijeen te brengen!  

Het gaat op dit niveau (jaar 2) er niet alleen om dat de dingen op operationeel niveau goed worden gedaan maar vooral ook dat de goede dingen worden gedaan. Wat die goede dingen zijn bepaalt de student op basis van de belangen van de stakeholders en vanuit empathie met en kennis van de doelgroep.   

Toetsing is gebaseerd op de daadwerkelijke uitvoering van het beweegconcept, de voorbereiding en de reflectie op het handelen.

Bronnen o.a.
https://www.allesoversport.nl/beweegvriendelijke-omgeving/?gclid=EAIaIQobChMIhaaq-sfs5wIVF-J3Ch2ccwkLEAAYASAAEgL5KfD_BwE
https://www.hsleiden.nl/centrum-voor-vitaliteit

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies