Vak: Transformatie en verandermanagement credits: 5
- Vakcode
- CELB22TVM
- Naam
- Transformatie en verandermanagement
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- H.J. Pijbes
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Toetsen
-
- Transformatie en verandermanagement - Overige toetsing
Leeruitkomsten
Leeruitkomsten:
Onderwerp | Leerdoel |
1. KENNEN |
|
2. BEGRIJPEN |
|
3. ANALYSEREN & TOEPASSEN |
|
4. CREEREN |
|
Inhoud
Niveau:
Inleidend
Inhoud:
Dit vak is een onderdeel van de doorlopende leerlijn vanuit semester 1 en 2 en is een kern vak.
Op basis van interne en externe analyses worden toekomstige strategische opties bepaald. Opties zijn bv overnamen, fusies, export ed. Dit op het niveau van de corporate onderneming, maar ook op niveau van het MKB om realisme naar de doelgroep te versterken. Duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) zullen als onderscheidende thema’s een centrale rol spelen in de strategie.
In andere vakken wordt ingegaan op analyse, opties en het maken van een strategische keuze. In dit vak gaan we in op hoe de verandering naar de nieuwe strategische keuze op een succesvolle wijze wordt ingevoerd en ingebed in de organisatie.
Naast de theorie dient de student een "Change case"paper te schrijven mbt een strategische verandering zijn voor een organisatie. Het vertrekpunt is de bij de vorige ALO (Semester 3) vastgestelde gap tussen huidige en gewenste situatie.
Het doel is om te ervaren en onderzoeken of en hoe een change gerealiseerd kan worden en wat effectief is. De grote uitdaging is om de theorie te verbinden met de praktijk. Welke modellen, theorieën, methoden en technieken zijn effectief bij het aanpakken bij mijn change opdracht. Kortom hoe realiseer je een echte change?
Hierbij is het doel van dit paper:
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op de blackboard site van CE-du of de blackboard course.
Inleidend
Inhoud:
Dit vak is een onderdeel van de doorlopende leerlijn vanuit semester 1 en 2 en is een kern vak.
Op basis van interne en externe analyses worden toekomstige strategische opties bepaald. Opties zijn bv overnamen, fusies, export ed. Dit op het niveau van de corporate onderneming, maar ook op niveau van het MKB om realisme naar de doelgroep te versterken. Duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) zullen als onderscheidende thema’s een centrale rol spelen in de strategie.
In andere vakken wordt ingegaan op analyse, opties en het maken van een strategische keuze. In dit vak gaan we in op hoe de verandering naar de nieuwe strategische keuze op een succesvolle wijze wordt ingevoerd en ingebed in de organisatie.
Naast de theorie dient de student een "Change case"paper te schrijven mbt een strategische verandering zijn voor een organisatie. Het vertrekpunt is de bij de vorige ALO (Semester 3) vastgestelde gap tussen huidige en gewenste situatie.
Het doel is om te ervaren en onderzoeken of en hoe een change gerealiseerd kan worden en wat effectief is. De grote uitdaging is om de theorie te verbinden met de praktijk. Welke modellen, theorieën, methoden en technieken zijn effectief bij het aanpakken bij mijn change opdracht. Kortom hoe realiseer je een echte change?
Hierbij is het doel van dit paper:
- Het komen tot een beargumenteerde visie over de praktijksituatie, het probleem en oplossing voor de case vanuit de verschillende invalshoeken van change management.
- Het uitwerken van een effectief communicatieproduct (tekst en evt. afbeelding met boodschap) voor de doelgroep vanuit een helder geformuleerd communicatiedoel. Dit doel is afgestemd op de te realiseren verandering die volgens de student nodig is
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op de blackboard site van CE-du of de blackboard course.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Business, Marketing en Finance