Vak: Transformatie en verandermanagement credits: 5

Vakcode
CELB22TVM
Naam
Transformatie en verandermanagement
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
H.J. Pijbes
Werkvormen
  • Hoorcollege
Toetsen
  • Transformatie en verandermanagement - Overige toetsing

Leeruitkomsten


Leeruitkomsten:
Onderwerp Leerdoel
1. KENNEN
  • Het kennen van de basis modellen en theorieën op het gebied van transformatie- en verandermanagement  
2. BEGRIJPEN
  • Het weten hoe deze modellen en theorieën werken, wat de kern is en het aan de hand van een voorbeeld kunnen uitleggen of herkennen voor organisatie cases en jezelf.
3. ANALYSEREN & TOEPASSEN




 
  • Op basis van een veranderings/transformatie case bij de organisatie waar de student werkt, de juiste (relevante) modellen en theorieën kunnen toepassen en tot een analyse komen
  • Juiste modellen tegen case situaties aanleggen en tot nieuw inzicht komen om oorzaak van problemen of juiste oplossing voor het probleem te komen
  • Via field- research met de verschillende (vooral interne) stakeholders onderzoeken wat het probleem is en wat de beste verander strategie is.

 
4. CREEREN
  • Op basis van de relevante modellen en theorieën en field research komen tot passende oplossingen (interventies) voor het geanalyseerde probleem.
  • Een implementatie plan maken: een integrale aanpak kunnen maken, uitleggen en verantwoorden

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
Dit vak is een onderdeel van de doorlopende leerlijn vanuit semester 1 en 2 en is een kern vak.
Op basis van interne en externe analyses worden toekomstige strategische opties bepaald. Opties zijn bv overnamen, fusies, export ed.  Dit op het niveau van de corporate onderneming, maar ook op niveau van het MKB om realisme naar de doelgroep te versterken. Duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) zullen als onderscheidende thema’s een centrale rol spelen in de strategie.
In andere vakken wordt ingegaan op analyse, opties en het maken van een strategische keuze. In dit vak gaan we in op hoe de verandering naar de nieuwe strategische keuze op een succesvolle wijze wordt ingevoerd en ingebed in de organisatie.

Naast de theorie dient de student een "Change case"paper te schrijven mbt een strategische verandering zijn voor een organisatie. Het vertrekpunt is de bij de vorige ALO (Semester 3) vastgestelde gap tussen huidige en gewenste situatie.
Het doel is om te ervaren en onderzoeken of en hoe een change gerealiseerd kan worden en wat effectief is. De grote uitdaging is om de theorie te verbinden met de praktijk. Welke modellen, theorieën, methoden en technieken zijn effectief bij het aanpakken bij mijn change opdracht. Kortom hoe realiseer je een echte change?

Hierbij is het doel van dit paper:
  • Het komen tot een beargumenteerde visie over de praktijksituatie, het probleem en oplossing voor de case vanuit de verschillende invalshoeken van change management.
  • Het uitwerken van een effectief communicatieproduct (tekst en evt. afbeelding met boodschap) voor de doelgroep vanuit een helder geformuleerd communicatiedoel. Dit doel is afgestemd op de te realiseren verandering die volgens de student nodig is
 In het paper beschrijft de student zijn/haar visie, reflectie, analyses en oplossingen.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op de blackboard site van CE-du of de blackboard course.

 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance