Vak: ALO Marketing credits: 5

Vakcode
CELP24ALO1
Naam
ALO Marketing
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
H.J. Pijbes
Werkvormen
  • Individueel
Toetsen
  • BCN 1 - Computer, organisatie ToetsCentrum
  • Onderzoek 1 - Overige toetsing
  • Toepassen theorie 1 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
21th-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:

De student:

  1. kan de visie, missie en strategie van het bedrijf achterhalen en helder beschrijven
  2. kan een onderzoeksopzet maken 
  3. kan theoretische modellen en uitgangspunten toepassen om over de marketingmix van een organisatie een oordeel te vormen 
  4. kan een goede vragenlijst maken en een enquete uitzetten bij de klanten van het bedrijf 
  5. kan vanuit de enquete de klantbehoeftes en ervaring beschrijven en een eenvoudige customer journey uitwerken.  
  6. kan de marketingmix en de gegevens vanuit het klantonderzoek analyseren en op basis hiervan de sterktes en zwaktes benoemen.
  7. Kan een advies uitbrengen aan de organisatie en dit een advies uitwerken in een implementatieplan
  8. kan de uitkomsten van het onderzoek en de conclusies en aanbevelingen op een aansprekende en overtuigende wijze presenteren 
     

Inhoud

Niveau:
Inleidend


Inhoud:

In de ALO Marketing ga je als groep de marketingmix van een bedrijf in kaart brengen, beschrijven en analyseren. Om de klantwaarde en klanttevredenheid van klanten te meten breng je de klantgroepen en customer journey van het bedrijf in kaart. Het doel van deze opdracht is om de waardepropositie van het bedrijf te vergelijken met de klantervaringen en aanbevelingen te doen richting het bedrijf om de klantwaarde te verhogen.   

       Het onderzoek omvat de volgende onderdelen:

  • Een beschrijving van het bedrijf, waarbij de visie, missie en strategie in kaart wordt gebracht.
  • Het maken van een onderzoeksplan
  • Een beschrijving van de marketingmix van het bedrijf (product, prijs, plaats en promotie).
  • Een vergelijking van de marketingmix van het bedrijf met de concurrentie.
  • Het in kaart brengen van de doelmarkten/segmenten van het bedrijf
  • Het onderzoeken van de ervaringen en tevredenheid van de klanten van het bedrijf door middel van een qnquete. 
  • Het in kaart brengen van de customer journey van één of meerdere segmenten
  • Het vergelijken van de marketingmix/waardepropositie van het bedrijf met de  wensen en behoeften van de klant
  • Het geven van advies aan het bedrijf hoe ze door inzet/aanpassing van de marketingmix de klantwaarde kunnen vergroten
  • Het maken van een kort implementatieplan van een advies voor één instrument van de marketingmix 

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op de blackboard site van CE-du of de blackboard course.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance