Vak: Datadriven Marketing credits: 5
- Vakcode
- CEMB19DMT
- Naam
- Datadriven Marketing
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- L.M. Terluin
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Toetsen
-
- Datadriven Marketing - Computer, organisatie ToetsCentrum
Leeruitkomsten
Opleidingscompetenties:
De student kan:
- KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
- WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
- Creativiteit
- Samenwerken
- Commercieel bewustzijn
- Kritisch denken
De student kan:
- Secundair bronnen onderzoek doen op basis van beschikbare data in een klantendatabase en Google Analytics database;
- Het kunnen door vertalen van de analyses naar commerciële kansen.
Inhoud
Niveau:
Gevorderd
Inhoud:
Beslissingen maken op basis van onderbuikgevoel? Dat is niet meer van deze tijd! Door het analyseren van data worden nieuwe kansen opgespoord. Niet alleen om klanten beter te kunnen bedienen, maar ook om eigen producten en/of diensten succesvoller te maken, de klanttevredenheid te vergroten, meer omzet te maken en nieuwe mogelijkheden te benutten. Het werken met data is inmiddels in veel bedrijven een voorwaarde om succesvol te kunnen opereren.
Maar tegelijkertijd zijn al die data een last: hoe voorkom je dat je door de bomen het bos niet meer ziet? Welke data zijn relevant? En hoe kun je met behulp van analyse de vertaalslag maken van data naar commerciële kansen?
In het vak Datadriven marketing leer je theorie over het analyseren van data in relatie tot marketing. Om de stof beter te verwerken ga je deze plotten op je eigen organisatie. De volgende onderwerpen komen aan de orde in het vak:
Inhoud:
Beslissingen maken op basis van onderbuikgevoel? Dat is niet meer van deze tijd! Door het analyseren van data worden nieuwe kansen opgespoord. Niet alleen om klanten beter te kunnen bedienen, maar ook om eigen producten en/of diensten succesvoller te maken, de klanttevredenheid te vergroten, meer omzet te maken en nieuwe mogelijkheden te benutten. Het werken met data is inmiddels in veel bedrijven een voorwaarde om succesvol te kunnen opereren.
Maar tegelijkertijd zijn al die data een last: hoe voorkom je dat je door de bomen het bos niet meer ziet? Welke data zijn relevant? En hoe kun je met behulp van analyse de vertaalslag maken van data naar commerciële kansen?
In het vak Datadriven marketing leer je theorie over het analyseren van data in relatie tot marketing. Om de stof beter te verwerken ga je deze plotten op je eigen organisatie. De volgende onderwerpen komen aan de orde in het vak:
- Theorie over SEO, SEA, CRO en de commerciële inzet van sociale media
- Het gebruik van de dashboards en bijbehorende data
- Trends en ontwikkelingen
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op de blackboard site van CE-dt of de blackboard course.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Business, Marketing en Finance