Vak: Internationaal ondernemerschap credits: 5

Vakcode
CEMB20ION
Naam
Internationaal ondernemerschap
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
W.H.T. Uitslag
Werkvormen
  • Opdracht
Toetsen
  • Internationaal ondernemerschap - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces. 
21st-century skills:
  • Creativiteit 
  • Commercieel bewustzijn

Leeruitkomsten:

  1. De student kan een visie op veranderingen en trends in de externe omgeving ontwikkelen en deze vertalen in bedrijfsbeleid.
  2. De student kan bedrijfsvraagstukken analyseren en de uitkomst ervan vertalen in (nieuw) bedrijfsbeleid.
  3. De student kan human resource management in het licht van de strategie van een organisatie toepassen.
  4. De student kan leiding geven aan een bedrijf, een bedrijfsonderdeel, bedrijfsproces of een project.
  5. De student kan bedrijfs- en/of organisatieprocessen inrichten, beheersen, besturen en verbeteren vanuit een integraal perspectief.
  6. De student kan zelfstandig en ondernemend producten en diensten van een organisatie initiëren, creëren en vermarkten.
  7. De student kan de financiéle en juridische aspecten van (interne en externe) bedrijfsprocessen analyseren en op basis daarvan (nieuw) bedrijfsbeleid maken.
  8. De student kan veranderingsprocessen ontwikkelen, implementeren en evalueren.

Inhoud

    Niveau:
    Gevorderd

    Inhoud:
    In het onderdeel Internationaal Ondernemerschap behandelen we de specifieke kennis en vaardigheden die nodig zijn om succesvol internationaal te opereren. De kennis en vaardigheden zijn de basis van een (zelfbedacht) concept door de student die een plan maakt voor de internationale marketing. Dit plan is een internationaal marketingplan.

    Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder andere  

    • Selectie buitenlandse leveranciers en afnemers (binnen en buiten de EU) 
    • Juridische en fiscale aspecten 
    • Logistiek en Douane
    • Culturele verschillen 
    • Inzet marketing instrumenten in internationale context
    • Schatting van de kosten en opbrengsten
    Studiemateriaal:
    Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op de blackboard site van CE-dt of de blackboard course.

    Opgenomen in opleiding(en)

    School(s)

    • Instituut voor Business, Marketing en Finance