Vak: Domein Marketing 6 - Sales 6 / salesmanagement credits: 5

Vakcode
CEVB22MSMMKT6
Naam
Domein Marketing 6 - Sales 6 / salesmanagement
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
K.H. Rozema
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Domein Marketing 6 - Sales 6 / salesmanagement - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:

Salestraining & salesmanagement:
De student:
  • Kan de sales organisatie beschrijven/analyseren aan de hand van 7S model
  • Kan de vertaling van ondernemingsstrategie naar salesstrategie beschrijven en analyseren
  • Kan aan de hand van de salescirkel de effectiviteit van salesorganisatie beschrijven en analyseren
  • Kan aan de hand van salesproces de effectiviteit van salesorganisatie beschrijven en analyseren
  • Kan praktijk infomatie aan de hand van een salesgesprek vergaren, beschrijven en analyseren
  • Kan op basis van de analyse een (sales) advies uitbrengen 
  • Kan het begrip account- management beschrijven (6.2.3)

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Salestraining & salesmanagement:
Door allerlei opdrachten ga je aan de slag met salesmanagement. Je ontvangt trainingen om je daar zo goed mogelijk op voor te bereiden. Zo leer je via interactieve hoorcollegesom een vragenlijst te ontwikkelen aan de hand van de besproken theorie om verkoopgesprekken aan te gaan met een bedrijf. Je leert analyse en conclusies te trekken om zo te komen tot een top 3 aanbeveling. Uiteindelijk presenteer je jouw bevindingen.
 
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/CE of de blackboard course.
 

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance