Vak: Domein Professionele en persoonlijke groei 5 credits: 5

Vakcode
CEVB22PPG5
Naam
Domein Professionele en persoonlijke groei 5
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
M. Bulten
Werkvormen
  • Opdracht
Toetsen
  • PPG–skills 5 / op weg naar de stage 1 - Overige toetsing
  • Project 5 / consumentenonderzoek - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:

Consumentenonderzoek:
Door het behalen van deze leeruitkomst is de student in staat om consumentenonderzoek uit te voeren en waardevolle inzichten te genereren voor marketingbeslissingen binnen commerciële economie. De student kan onderzoeksdoelstellingen formuleren, onderzoeksopzetten ontwikkelen, gegevens verzamelen en analyseren, en onderzoeksbevindingen communiceren. Deze vaardigheden stellen de student in staat om effectief consumentengedrag te begrijpen, markttrends te identificeren en marketingstrategieën te ontwikkelen die aansluiten bij de behoeften en voorkeuren van consumenten.

Op weg naar de stage:
Door het behalen van deze leeruitkomst is de student in staat om succesvol een stageplaats te vinden en voor te bereiden binnen commerciële economie. De student kan een effectieve stagezoekstrategie ontwikkelen, sollicitatievaardigheden toepassen en professioneel gedrag tonen tijdens de stageperiode. Deze vaardigheden stellen de student in staat om waardevolle werkervaring op te doen, zich te ontwikkelen als professional en een basis te leggen voor toekomstige carrièremogelijkheden binnen commerciële economie.

 

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud
Consumentenonderzoek:

In dit blok ga je onderzoek doen naar (potentiële) afnemers voor een door de docent aangewezen of zelf te bepalen (de docent geeft aan wat voor de betreffende klas het geval is) organisatie. Hierbij wordt een uitgebreid klantenonderzoek opgezet en uitgevoerd. De resultaten dienen geïnterpreteerd te worden. De organisatie is een organisatie die opereert op een finale consumentenmarkt en je beperkt je onderzoek liefst tot één product of productgroep. Je presenteert samen met je groepsleden je bevindingen in de vorm van een schriftelijk verslag en je kunt alle mogelijke vragen over de inhoud van het rapport individueel beantwoorden.
Voor een marketeer is inzicht hebben in de klant van essentieel belang voor het kunnen maken van goede keuzes. Dit geldt zowel ten aanzien van strategische keuzes als bijvoorbeeld het laden van een merk, alsook voor meer tactische of operationele zaken als een prijswijziging of een keuze voor een loyaliteitsprogramma. Dit inzicht is niet alleen een goed onderbuikgevoel ontwikkelen, maar vooral het kunnen onderbouwen van de beslissing met argumenten. Deze argumenten zijn gebaseerd op data uit onderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief.

Op weg naar de stage:
In dit blok ga je werken aan je personal branding, het merk IK, en de wijze waarop jij, met al je unieke en onderscheidende kwaliteiten, je ideale stageplaats kunt vinden of creëren.  Er is aandacht voor de toegevoegde waarde van het merk IK. Daarnaast maak je een persoonlijke pitch, je zorgt voor een CV dat je kwaliteiten (onderbouwd) weergeeft, je maakt een motivatiebrief, je bouwt aan je LinkedIn profiel (optioneel) en je krijgt handreikingen hoe jij in contact kunt komen met jouw ideale stagebedrijf. Tenslotte gaan we een begin maken met het oefenen van sollicitatiegesprekken. 
Aan het eind van het blok heb je in tweetallen een eindgesprek met de docent over je opgebouwde stageportfolio:
  • Pitch
  • Motivatiebrief 
  • CV
  • LinkedIn-profiel (optioneel)
     
Studiemateriaal:
Edubook (Edumundo)