Vak: Domein Onderzoek 11 credits: 5

Vakcode
CEVB23MCMONZ11
Naam
Domein Onderzoek 11
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
T.J. Fischer
Werkvormen
  • Opdracht
Toetsen
  • MCM 11 / toegepast merkonderzoek - Overige toetsing
  • Onderzoek 11: onderzoeksverantwoording - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken

Leeruitkomsten
Onderzoeksverantwoording:

De student kan:

  • Onderzoeksdesigns onderscheiden;
  • De waarde en mogelijkheden van Big Data inschatten;
  • De mogelijkheden en beperkingen van neuro-onderzoek aangeven;
  • Kritisch nadenken over de ethische aspecten van je onderzoek;
  • Diverse geavanceerde statistische technieken toepassen m.b.v. SPSS

Toegepast merkonderzoek:
De student kan:

  • een (merkgerelateerde) vraag van een opdrachtgever vertalen in een relevante, onderbouwde en consistente onderzoeksopzet;
  • resultaten uit fieldresearch analyseren met behulp van statistische analyses en/of matrixen en de resultaten kernachtig en overzichtelijk weergeven;
  • resultaten van ander relevant onderzoek kernachtig weergeven met de juiste bronvermelding;
  • verantwoording geven over de uitvoering en resultaten van het onderzoek en de betrouwbaarheid en validiteit;
  • conclusies trekken die relevant zijn voor de vraag van de opdrachtgever;
  • onderzoeksresultaten doelgroepgericht presenteren in een Powerpoint;
  • effectief samenwerken en zich betrokken en proactief opstellen.

Inhoud

Niveau:
Gevorderd/verdiepend

Onderzoeksverantwoording:
Het onderdeel onderzoek (2EC) is een voorbereiding op het maken van de onderzoeksonderdelen van de afstudeeropdracht. De volgende onderwerpen zullen de revue passeren: representativiteit, betrouwbaarheid en validiteit (herhaling en verdieping), deskresearch (literatuuronderzoek, conceptueel model en bronnen voor data), verslaglegging van resultaten en onderzoeksverantwoording. Een aantal voorbeeldverslagen zullen worden behandeld om deze onderdelen toe te lichten, deze vormen onderdeel van de toetsing.

Toegepast merkonderzoek:
Voor het onderdeel Toegepast merkonderzoek ga je onderzoek doen naar aanleiding van een actuele vraag van een externe opdrachtgever. Dit is dezelfde projectgroep als voor de opdracht van het onderdeel Merkcommunicatie (zie domein Marketing) De opdracht gaat over positionering en merk(communicatie)strategie. Het onderzoek richt zich dus op bijvoorbeeld merkkennis en merkimago bij de doelgroep, de customer journey, typische gebruikssituaties, het concurrentieveld en belangrijke trends in de branche.
Dit vak zal in studiejaar 2023-2024 voor het eerst worden aangeboden en is op dit moment in ontwikkeling. De exacte inhoud van dit vak zal voor de start op Blackboard verschijnen.
 
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/CE of de blackboard course.
 

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance