Vak: Domein Onderzoek 11 credits: 5

Vakcode
CEVB23MSMONZ11
Naam
Domein Onderzoek 11
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
T.J. Fischer
Werkvormen
  • Opdracht
Toetsen
  • Onderzoek 11: onderzoeksverantwoording - Computer, organisatie ToetsCentrum
  • Sales 11 / Key-account; theorie - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:

Onderzoeksverantwoording:
Door het behalen van deze leeruitkomst is de student in staat om onderzoeksverantwoording toe te passen binnen commerciële economie. De student kan een onderzoeksopzet ontwikkelen, onderzoeksgegevens verzamelen en analyseren, resultaten presenteren en onderzoeksverantwoording waarborgen. Deze vaardigheden stellen de student in staat om bij te dragen aan de wetenschappelijke basis van commerciële economie, de betrouwbaarheid van onderzoek te waarborgen en onderzoeksresultaten effectief te communiceren binnen commerciële organisaties.


Key-account:
Door het behalen van deze leeruitkomst is de student in staat om key-account managementvaardigheden toe te passen binnen commerciële economie. De student kan key accounts identificeren, sterke klantrelaties opbouwen, key-account plannen ontwikkelen en implementeren, en effectieve onderhandelingstechnieken toepassen. Deze vaardigheden stellen de student in staat om waardevolle bijdragen te leveren aan het succesvol beheren van key accounts, het stimuleren van groei en het vergroten van de klanttevredenheid binnen commerciële organisaties.


 

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud
Onderzoeksverantwoording:
Het onderdeel onderzoek (2EC) is een voorbereiding op het maken van de onderzoeksonderdelen van de afstudeeropdracht. De volgende onderwerpen zullen de revue passeren: representativiteit, betrouwbaarheid en validiteit (herhaling en verdieping), deskresearch (literatuuronderzoek, conceptueel model en bronnen voor data), verslaglegging van resultaten en onderzoeksverantwoording. Een aantal voorbeeldverslagen zullen worden behandeld om deze onderdelen toe te lichten, deze vormen onderdeel van de toetsing.

Keyaccount theorie:
Tijdens dit vak ga jij je bezighouden met je rol als accountmanager. Dit houdt in dat jij je richt op je contacten, het selecteren van key accounts, je netwerk en het creëren van maximale waarde voor jezelf en de klant.
 
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/CE of de blackboard course.
 

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance