Vak: Domein Onderzoek 6 credits: 5

Vakcode
CEVB23MSMONZ6
Naam
Domein Onderzoek 6
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
T.J. Fischer
Werkvormen
  • Opdracht
Toetsen
  • Onderzoek 6 / webanalytics - Computer, organisatie ToetsCentrum
  • Sales 6 / salesvaardigheden - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:

Webanalytics:
Door het behalen van deze leeruitkomst is de student in staat om webanalytics-gegevens te analyseren en te gebruiken om digitale marketingstrategieën te optimaliseren binnen commerciële economie. De student kan webanalytics-tools toepassen, gegevens interpreteren, kansen en knelpunten identificeren en aanbevelingen formuleren voor het verbeteren van digitale marketingprestaties. Deze vaardigheden stellen de student in staat om effectief digitale marketinginspanningen te meten, te analyseren en te optimaliseren op basis van datagestuurde inzichten en bij te dragen aan het behalen van marketingdoelstellingen binnen commerciële economie.

Salesvaardigheden:
Door het behalen van deze leeruitkomst is de student in staat om effectieve salesvaardigheden toe te passen binnen commerciële economie. De student kan succesvolle salesgesprekken voeren, klantbehoeften identificeren en oplossingen aanbieden, leads genereren en onderhandelen om verkoopdoelstellingen te behalen. Deze vaardigheden stellen de student in staat om waardevolle bijdragen te leveren aan verkoop- en accountmanagementrollen binnen commerciële organisaties en relaties op te bouwen die leiden tot succesvolle verkoopresultaten.

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Webanalytics:
De kern van dit studieonderdeel is studenten bekend maken met de werking van digital analytics en het benutten van de kracht van data gedreven marketing. Met gebruikmaking van het Analytics account van de Google Merchandise Store maken de studenten kennis met de diverse functionaliteiten en beschikbare data binnen een analysetool. Voor diepere inzichten in het gebruik van data en de relevantie daarvan worden diverse hoofdstukken uit het Basisboek data-driven marketing behandeld. Uiteindelijk biedt de geboden stof voldoende basis voor het behalen van het certificaat Google Analytics 4.

Salesvaardigheid:
In jaar 1 heb je in blok 4 salesgesprekken gehad met de focus op het afsluiten van een kleine order.
In jaar twee maken we de stap naar Accountmanagement. Hierbij speelt de duurzame relatie een centrale rol. Hierbij ligt de nadruk met name op “mensen kopen van mensen” centraal en daarbij de fasen socialiseren/opening (sfeer in gesprek) en behoeftebepaling (gezamenlijk probleem/behoefte definiëren).
Als hbo-er is zeker op de langere termijn de kans groot als je in het salesvak terecht komt dat de duurzame relatie een rol gaat spelen, zeker bij grote orders. Vertrouwen en commitment zijn kern begrippen daarbij. Tijdens de verkoopgesprekken wordt dus ook met name gekeken of je in staat bent vertrouwen te winnen commitment te krijgen en daarbij oog hebt voor de duurzame relatie.
We gaan in jaar 2 weer gesprekken oefenen. Ons bekwamen in de fasen van het verkoopgesprek, we diepen de fasen verder uit en daarbij richten we ons in jaar 2 met name op de fasen:
1. De opening van het gesprek
2. De behoeftebepaling
 
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/CE of de blackboard course.
 

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance