Vak: Domein Marketing 3 credits: 5

Vakcode
CEVP21MKT3
Naam
Domein Marketing 3
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
J.K. Hoekstra
Werkvormen
  • Opdracht
Toetsen
  • Marketing 3 / online marketing - Overige toetsing
  • Project / marketinggame - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:
Marketinggame:
De student kan: 
  • een analyse en oordeel geven over de marktgerichtheid van een (virtuele) organisatie
  • uitleggen wat de sterktes en/of zwaktes zijn van de (virtuele) organisatie in vergelijking met concurrenten
  • uitleggen welke keuzes gemaakt zijn en waarom ten aanzien van de marketingmix met behulp van vaktermen
  • conform de Voorschriften BCN Rapporteren een gedegen rapport opstellen
  • je de uitgevoerde game en het opgestelde rapport toelichten in een gesprek en antwoorden geven op gestelde vragen
  • je efficiënt en effectief samenwerken en daarop reflecteren.

Online marketing:
  • De student kan de verschillende elementen uit het Business Model Canvas invullen en verwoorden zodanig dat het verdienmodel, de waardenpropositie en de klantkanalen van de gekozen website inzichtelijk zijn
  • De student kan op basis van argumenten de online marketing inzet van de website adresseren aan de zes B’s en hier de samenhang in weergeven
  • De student evalueert op basis van analyse welke variabelen uit de online marketing optimaal of suboptimaal zijn ingezet
  •  De student kan aangeven of en hoe verbeteringen moeten worden doorgevoerd en welke samenhang van inzet van de online marketing middelen hierbij gewenst of noodzakelijk is.
  • De student kan een praktische vertaling maken van de inzet van retentiemarketing en SEO optimalisatie die leidt tot een aanbeveling voor de gekozen website.

 

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Project / marketinggame
n elk blok heb je met een groepje een project uit te voeren. Alle vakken in een blok heb je nodig om het project tot een goed einde te brengen. Je integreert dus de kennis en vaardigheden van de verschillende vakken in het project. Ook het vak Marketing biedt in de blokken 1 en 2 ondersteuning aan het project. Dat betekent dat de focus in het eerste blok voornamelijk op de externe omgeving ligt, in het tweede blok op de interne omgeving en in het derde blok op de inzet van de marketingmix (beslissingen).
In blok 1 en 2 heb je kennis verzameld over de externe en interne marketingomgeving. Deze kennis heb je nodig om goede keuzes te kunnen maken voor de marketingmix van een organisatie dat het thema is van project van blok 3.  Denk aan de eerste kerntaak van de marketeer: het in kaart brengen van de wensen en behoeften van de afnemer van producten door gedegen marktonderzoek. Vervolgens is de tweede kerntaak van de marketeer het aansluiten bij die wensen/behoeften door middel van een uitgekiend marketingconcept ofwel een op maat gesneden productbeleid, prijsbeleid, plaatsbeleid en promotiebeleid. In blok 3 neem je beslissingen over deze 4 P’s middels het spelen van een Engelstalige businessgame in de fietsbranche. 
De game is een virtuele business/marketinggame die zich afspeelt in de internationale fietsenmarkt. Samen met andere ondernemers vorm je een team dat gevraagd wordt om een divisie op te zetten die gericht is op het succesvol openbreken van een nieuw marktsegment. Door de inzet van 3D-printing en een vernieuwde carbonvezel wordt van de nieuwe divisie verwacht dat zij op de fietsenmarkt een nieuwe lijn fietsen introduceert.
De opdracht luidt: "build a self-sufficient and profitable division".
Elk team ontwikkelt in zes speelrondes een strategie inclusief beslissingen over:
- marketinganalyses
- brand design
- pricing
- ad copy design
- media placement
- distribution
- sales force management
De game verschaft veel informatie en elke genomen beslissing leidt tot resultaten en reacties van de consumenten en concurrenten: sommige gewenst, sommige ongewenst. Op basis van de resultaten is het aan het team om telkens hun strategie te evalueren en bij te stellen. Hierover voer je met je teamleden en de coach gesprekken. Er is een animatie-demo beschikbaar waarin de game wordt uitgelegd evenals een uitgebreide helpfile en microsimulations. 

Online marketing:
De kern van dit studieonderdeel is het in staat stellen van de student om online marketing en e-commerce kennis om te zetten in een advies met betrekking tot basis online marketing toepassingen voor een bestaande organisatie. College 1 is een introductie in online marketingstrategie en trends. College 2 tot en met 6 starten het eerste uur met een goed voorbereide presentatie van 2 van de projectgroepen, op basis van de in het vorige college behandelde stof en de aan het einde van het vorige college meegegeven opdracht. Iedere groep bereidt voor elk college een presentatie voor over een toegewezen webshop.
 
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/CE of de blackboard course